Kan ni hjälpa mig förstå?
Jag lider av panik attack o ångest o har bildat ett självskade beteende av det. Jag har ochså ätstörningar o går ned ca 1kg per månad. Jag är runt 12-13 år o tänker att allt detta är normalt. Men jag vet ej varför jag har fått ätstörning.kan ni hjälpa mig att förstå❤
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du hör av dig och vill ha hjälp när du hamnat i att kämpa med ångest och försöka hantera det genom att självskada. Det finns bra hjälp att få mot ångest och som hjälper en ur skadliga beteenden. Du har tagit första steget genom att skriva hit. Bra gjort! Jag ska berätta mer om hur du kan ta nästa steg.
Du är inte ensam om att ha det som du beskriver, men jag vill vara tydlig och säga att det inte ska avfärdas som "normalt" som du skriver. Du kämpar med flera jobbiga saker och det tycker jag att du ska få hjälp med. Hur man mår hänger ihop med flera saker som t ex hur man har det omkring sig, men många upplever också att det inte finns någon tydlig anledning till varför man mår dåligt. Därför är det viktigt att prata med en vuxen och tillsammans försöka förstå mer.
På BUP kan man få hjälp med ångest, ätstörningar och självskadebeteende. Då kommer man gärna tillsammans med en eller två föräldrar och pratar om hur man mår och har det. Man får också chans att prata enskilt med behandlaren. Utifrån det så bestämmer man vilken hjälp som vore bra.
Kan du be en förälder att ringa till BUP? Du kan kolla upp vilken mottagning du tillhör här på Bup.se. Ibland kan det kännas svårt att prata med föräldrar om hur man mår. Kanske går det att säga något om att man mår dåligt och att de hjälper till med att boka en tid där man kan få hjälp att prata mer. Eller så kan man be skolkuratorn eller skolsköterskan om hjälp.
Många tycker också att det hjälper att berätta om ångesten för någon man känner sig trygg med. Därför kan det vara bra att berätta för en kompis eller någon i familjen om sin oro och rädsla.
När man känner ångest är man ofta känslig för stress. Därför är det viktigt att tänka igenom vad som gör en stressad och försöka ändra på de sakerna. När man är mindre stressad kan ångesten minska och det kan bli lättare att sova, vilket också är en viktig del i att kunna må bättre.
Det är också viktigt att ta hand om sin kropp genom att äta ordentligt och att röra på sig. Att äta bra och regelbundet gör att man får mer ork.
På sajten Klara Livet finns flera övningar och filmer som kan vara ett stöd för att hantera situationer när man känner ångest.
Ta mer hjälp, det finns!