Är det ett problem att höra röster?
Hej!
Jag hör röster och har gjort det i ungefär ett år nu. Rösterna pratar inte med mig utan dom pratar med sig själva eller så kommenterar dom vad jag gör, nästan som en slags berättarröst. Jag hör flera olika röster, men dom jag hör mest är en man som har en hes röst (för att han har rökt så mycket) och han pratar i en lugn ton och han pratar oftast om möbler och mat och sen så är det en kvinna med ljust hår som brukar kommentera det jag gör typ "nu så äter han".
Rösterna låter inte i mitt huvud utan det är som att rummet är fullt med gömda högtalare eller att det är som att någon står precis bakom mig och pratar in i mitt öra fast det är i en normal ljudton. Dom pratar inte konstant hela tiden men dom brukar prata kanske 1/3 av min vakna tid. När jag är ute och hör andra ljud tänker jag inte så mycket på det utan det är mest bara jobbigt när ska plugga eller sova för jag kan liksom inte ta bort rösterna och att säga åt dom att vara tysta går inte, för dom lyssnar inte på mig.
Jag vet inte om det är ett problem eller inte. Jag kan inte bestämma mig om jag tycker att det är jobbigt eller inte. Jag vet inte om det är ovanligt eller inte och jag vet inte hur ska skulle kunna berätta för någon, vet inte ens om jag känner att jag behöver göra det. Det skulle vara jättekonstigt om jag bara "Hej mamma jag hör röster", hon skulle tro att jag är tokig (jag är lite tokig), tokig på riktigt och det skulle bara kännas konstigt.
Är det ett problem om jag tycker att det är ett problem eller är det så att höra röster alltid är ett problem? Enda gången jag tycker att det är ett problem är att om jag har sovit dåligt eller om jag är väldigt stressad så pratar rösterna mer, högre, oftare och längre och dom pratar med en hotfull och aggressiv ton, fast dom pratar inte med mig utan kommenterar bara vad jag gör och jag har bara blivit rädd några få gånger. Är det ett här ett problem?

BUP svarar:
Hej!
Du undrar om det är ett problem att höra röster. Det enklaste vore att bolla frågan tillbaka till dig och säga att det är bara du som vet om det är ett problem för dig. Men det faktum att du skriver till oss visar för mig att du grubblar, är orolig, funderar hur du ska förstå det här. Därför vill jag säga lite mer om din fråga.
Det förekommer att man då och då hör någon röst eller ser något som inte finns där. Men om rösterna finns kvar i ens liv under en längre period då tycker jag definitivt att man ska undersöka hur man ska förstå detta.
Du har så att säga tur att de röster du hör inte ställer till stora problem för dig. Du behöver inte vara orolig att det nödvändigtvis är tecken på någon allvarlig sjukdom. Men du säger själv att rösterna kan ändra karaktär från neutral, kommenterande ton till den hotfulla och aggressiva. Och detta är utan tvekan ett problem.
Du är inte den enda ungdom som säger att det är svårt eller kanske till och med omöjligt att tala med sina föräldrar om de bekymmer man har. Mitt förslag är att du själv ringer till den BUP- mottagning du geografiskt tillhör (adressen och telefonnummer till mottagningarna hittar du på vår hemsida).
I din ålder kan man ringa själv. Vid anmälan ska du säga så som du skriver här, röster som du hör och som ibland (även om inte alltid) är skrämmande och hotfulla. Du kan säga att du först vill komma själv och sedan diskutera med behandlaren du träffar hur du kan ta det med din mamma eller pappa. Läs om detta mer i den nedan bifogade länken.
Alltså än en gång: det är viktigt att reda ut hur du ska förhålla dig till röster du hör. Du skriver inom parentes att "jag är lite tokig" och jag vet inte vad du egentligen menar med det. Även om att höra röster inte är nödvändigtvis tecken på psykisk sjukdom måste man ta det på allvar.
Det kan vara befriande att förstå och hitta förklaring till symtomet och ännu viktigare är att få hjälp med att bli av med eller hitta strategier att hantera dem, innan de ställer till ännu större besvär för dig.