När kan man bli tvångsmatad?
Hej,
Undrar när vården har rätt att tvångsmata dig. Är det när man har ett visst BMI eller när pulsen är nere vid en viss siffra, eller har det inget med det att göra?
Blev sondad för nån vecka sen mot min vilja trots att både vikt, puls och blodtryck va normalt. Så jag undrar vad det är som avgör ifall man blir matad eller inte. Det finns ju massa tjejer med ett BMI på 15, som knappt kan stå och äter i princip en frukt om dan, men som ändå inte sondas. Varför är det så.
hej

BUP svarar:
Hej!
Jag kan inte svara direkt på frågan varför du blev sondmatad. Det finns inte några riktlinjer som säger en siffra vid vilken puls eller BMI som det ska ske. Vad som finns är riktlinjer för när man ska använda tvång inom vården.
Först så är det så att all vård och behandling på våra lokala öppenvårdsmottagningar är frivillig. Även om man först har sagt "Ja" till vård har man rätt att ändra sig.
Bara i ytterst sällsynta fall kan det bli aktuellt med tvångsvård - det är något som man alltid försöker undvika. Då måste barnets/ungdomens liv och hälsa vara i fara, eller att man bedömer att ungdomen kan vara farlig för någon annan.
Jag vet ju så lite om dig och omständigheterna runt det som skedde, men jag vet hur plågsamt det är att bli utsatt för något mot ens vilja och hur viktigt det är att få en förklaring.
Jag tycker absolut att du ska ta upp det med de som bestämde detta och fråga dem om vad som gjorde att de bedömde att ditt liv och hälsa var i fara.
Om det är möjligt, be dina föräldrar om att hjälpa dig med det. Det är viktigt att det blir klart och tydligt och att ni gemensamt får diskutera det.