Nedstämd i fyra år nu
Hej! Jag är tjej på 14 år o har varit nedstämd i fyra år nu. Jag har varit mobbad och utfryst på min förra skola i 4 år och nu har jag bytt skola eftersom jag är äldre. Känt mig riktigt nedstämd sen våren tjugohundrasexton när jag gick på den förra skolan där jag inte mådde bra. Där var jag väldigt tystlåten och det hände att jag inte fick ut ett ord på hela dagen. Dagarna var långa och jag fick inget gjort i skolan och blev sittandes hemma från klockan fyra till tio men fick ändå inget vidare gjort med läxorna, de blev klara men jag fattade ingenting. På sommarloven satt jag mest hemma med datorn för orkade inte ringa någon kompis och fråga om dem ville hitta på något, tog föregivet att dem skulle säga att de inte kunde. Jag var ju alltid den som fick ringa runt och fråga, så tillslut orkar man ju inte, utan då kan jag ju lika gärna hänga med mig själv. Jag gick inspärrad i mig själv, varje steg var jobbigt och jag skämdes och fick ont i magen varje gång jag närmade mig skolan. Jag började sluta att vara med på gympan för ville inte göra fel och byta om i omklädningsrummet, sista året på den skolan hade jag en tung ångest och orkade bara inte mer. Fick mängder av panikångest hela tiden och låste in mig på skoltoaletten och grät mig igenom hela lektionen, skärde mig och ville bara att allt skulle svartna. Varför finns jag? Jag är inte värd att leva här? Tänkte jag jämt. Jag var mest på toaletten för ville inte visa mitt ansikte, jag döljde det bra när jag falskskrattade hela tiden, men jag tyckte ju inte att det var roligt. Jag grät av glädje när jag bytte skola. Jag var ledsen, men jag pratade inte med någon alls, jag har aldrig pratat med någon om hur jag känner, har konsentrationssvåriheter, sömnstörningar då jag inte sover mer än 1-2 timmar på vardagarna. Har inte så många vänner, har ganska svårt i stora folkmängder då jag är van vid att alltid  tittas på som om jag vore luft. Nu när jag bytte skola mådde jag lite bättre och fick fler vänner, men jag känner nästan likadant. Finns det nått såntdär som tyder på en sjukdom eller verkar det som det bara är nåt tillfälligt?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du har verkligen haft en tung och jobbig tid! Nu mår du litet bättre och  kanske beror det på att du fått fler vänner, men du känner dig ändå säger du som förut.
Många som skriver till oss frågar sig som du om en sjukdom i form av en diagnos kan förklara varför det  är så svårt.
Men hur man mår och känner sig måste först förstås i ett sammanhang. Av hur man har det omkring sig, hemma, med kamrater och i skolan.
Men det kan finnas många orsaker till att man är nedstämd, har svårt med kamrater och har ångest.
Du säger att du vissa dagar inte sade ett enda ord till någon och att du var mobbad och utfryst. Det är då inte konstigt utan helt naturligt att du kände ångest inför att gå till skolan och att du började ifrågasätta dig själv så mycket att du inte ville synas för andra. Det är inte heller konstigt att du hade svårt att koncentrera dig på skolarbetet.
En del av oss kan också  ha någon svårighet som varit med oss från början som t ex att ha svårt i samspel med andra, eller att ha svårt med koncentrationen.
Men du har aldrig talat med någon om hur du känner. Det är synd. När man talar med någon kan man tillsammans hitta vägar till att göra situationen  bättre och det kan då också kännas lättare.
I ditt brev kan du ju så väl förklara hur du känner dig.
Kan du försöka berätta för din föräldrar om det?  Om de får veta får de ju  en möjlighet att försöka stödja dig.
Kanske kan du också vända dig till skolkuratorn så att ni tillsammans kan förstå mer om svårigheterna och vad du behöver för att det ska bli bättre.  Du har haft det så här under så lång tid att det är bra att du får hjälp.
Att du sover så lite gör ju också allt svårare. Kanske kan skolsköterskan  hjälpa dig med hur du ska kunna slappna av bättre inför att sova.
Försök!