Vågar inte söka en utredning
Hej! Jag har diagnosen adhd men jag tror även att jag är bipolär eller har ångest, jag vågar inte söka en utredning då jag har blivit nekad 2 gånger pågrund av att det inte var ett "funktionshinder" (det var en utredning för autism då jag har de svagt). Men jag kan vara jätte glad, men på en sekund kan allt falla ihop. Jag blir tom i huvudet och jag får ont eller en konstig känsla i "hjärtat". Och då gör jag saker jag ångrar, eller så gör jag inget och vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner mig konstig, att det är fel på mig för att jag är medveten om att jag "reagerar fel". Jag vet inte vad jag ska göra då det påvärkar min vardag jätte mycket då jag vill presentera högt i skolan. Men under den perioden (1-9 dagar) jag mår så här så kan jag inte göra det. För jag har ingen ork. Men händelserna, då jag mår dåligt har ofta en katalysator. Att något verkligen har hänt som kan vara litet eller stort. Men jag känner även att jag kan göra saker, som jag tänkt igenom för att få ek person att göra saker, eller att få någon att säga något medans jag går runt sanningen. Jag vet inte om det är vanligt eller ej men så är jag. Hoppas ni har något att säga
Tavlan

BUP svarar:
Hej Tavlan!
Jag tycker att ditt brev var intressant. Du skriver först om utredningar men på slutet mer om hur du har det. Jag tror inte att en utredning till är det som kommer att hjälpa dig.
Jag tror snarare att du behöver hjälp med att få ordning på dina tankar och även att förstå ditt känsloliv lite bättre. Till exempel skriver du att du kan gå från att vara jätteglad till att vända och känna dig tom och få ont i hjärtat.
För att förstå det tror jag att du bättre behöver få syn på hur ditt liv ser ut i övrigt.
I vilka situationer blir du så där tom och ledsen?
Vad är det som gör dig glad och nöjd med livet?
Hur påverkar det dig att du har så högt satta skolmål?
Hur sover du och äter du bra?
Ja, kort och gott, hur lever du ditt liv?
Min uppfattning utifrån det du skriver, är att du skulle ha större hjälp att få svar på den här typen av frågor, snarare än en utredning till.
Kanske skolkuratorn skulle kunna hjälpa dig att räta ut en del av de här frågetecknen?
Du skulle också kunna söka stöd och hjälp på Ungdomsmottagningen.
Och förresten, vet dina föräldrar hur du har det? Kanske att de är de första du borde snacka med?
Lycka till