Rösterna å personerna är med mig hela tiden
Hej! Jag är en tjej på 17 år som har varit deprimerad sedan jag va ca 13 å det har bara blivit värre och värre. Jag har vant mig vid att va deprimerad så de e inte därför jag skriver, men jag har börjat se personer och prata å höra personer som inte finns. Jag har länge pratat rakt ut när jag e själv eftersom jag inte har någon att prata med, men jag har alltid vetat att de e bara jag där å att jag inte pratar med någon annan. Jag har haft röster i huvudet i ca 2 år men dom va bara minnen alltså saker riktiga människor sagt till mig, så jag visste att jag inte va galen. Men nu den senaste tiden (sedan hösten 2016) har folk kommit till mig som jag vet inte finns fast asså dom finns ju men jag vet att bara jag kan se dom men jag kan inte stoppa dom från att komma eller prata me mig å jag hör hur jag själv pratar men kan inte stoppa de eller välja vad som kommer ur min mun. Dom började komma efter en gång jag inte pratat me någon (inte ens min familj) på så länge att jag glömde hur jag lät så efter de så va jag såklart jätterädd å så kom de bara människor dit men jag e rädd för migsjälv just nu för jag vet att ingen normal människa pratar med folk som inte finns de förstår jag själv men jag kan inte stoppa de jag ser liksom å jag e rädd att dom ska be mig att göra saker eller säga saker som jag inte vill å jag ser migsjälv bli sämre å sämre för varje dag som går jag vet att jag håller på att bli galen å vill inte hamna inlåst på nått psyk med en tvångströja å inte kunna stoppa människorna från att komma å tortera mig eller nått sånt å de e bara väldigt jobbigt att se migsjälv bli galnare för varje dag utan att kunna göra nått åt de. Detta som jag skriver nu har jag sagt till personerna jag ser men dom får mig att upprepa det tills jag känner mig som ett psykfall å jag får andnöd å dom säger att de e bara en tidsfråga innan jag blir inlåst nånstans Å JAG VET att jag låter galen (känner mig rätt galen också) men vet verkligen inte vart jag ska vända mig utan att alla ska tycka jag e vidrig å ett rent psykfall eller nått liknande. Vad ska jag göra när rösterna å personerna är med mig hela tiden? De e liksom lite svårt att gömma sig från sigsjälv.. De e som att ha chucky med mig vart jag än går
håller på att bli galen

BUP svarar:
Hej
Att du skulle bli inlåst på något skräckpsyke är inte troligt. Det händer nog bara i filmer. Däremot är det lätt att förstå din rädsla för rösterna och om att du håller på att bli galen. Samtidigt tyder det faktum, att du tänker tanken att rösterna inte är på riktigt, att galenskap är det inte. Det du beskriver är ett rätt så vanligt fenomen. Många människor hör röster, till och med så många att det finns föreningar för ”rösthörare”. Du kan alltid googla på det. Bland annat finns ”Rösträtt - nätverket för rösthörare & andra intresserade”som du kan hitta information om saken. För många som upplever detta, handlar det om att lära sig att leva med det och hitta ett sätt så att rösterna inte upplevs som så farliga.
Du beskriver även att du periodvis varit mycket ensam, nästan isolerad. Isolering och ensamhet lämnar förstås mer utrymme för exempelvis röster och andra fantasier.     Ta t. ex. Tom Hanks i filmen Cast away där hans bästa kompis och samtalspartner är en rugbyboll. När han mister bollen som flyter ut havet blir han så ledsen att det är som han mister en nära släkting.
Samtidigt tycker jag att du skall ta dina upplevelser på allvar och söka din närmsta BUP-mottagning. Vi kommer inte att låsa in dig eller sätta tvångströja på dig. Jag tycker att du skall kontakta oss för att få lite mer information om dina röster och att man även kollar hur du har det för övrigt. Det finns trots allt en del psykiatriska tillstånd som röster är en del av. Och du har ju trots allt haft det svårt i väldigt många år och du skall inte behöva vara rädd för dig själv tycker jag. Som du så klokt skriver; det är svårt att gömma sig från sig själv. Så sluta göm dig och ta med hela dig, inklusive rösterna och kom till BUP.
Välkommen!