Svårt att tänka mig själv i en depression
Hej jag undrar om jag har en depression eller om det kan vara nått annat. Jag är väldigt nere och har svårt att vara glad. Jag har svårt att visa tacksamhet och stolthet. Jag är extremt lättirriterad och har varit det i ca 3 år och jag har svårt att hantera min ilska. Jag uppfattas ofta som uppkäftig. Jag sover väldigt mycket och är trött HELA tiden. Antingen äter jag ingenting på en dag eller så äter jag lika mycket på en dag som jag brukar äta på tre dagar. Skolan går mycket sämre nu än vad det brukar göra. Jag har ofta haft det lätt i skolan och har aldrig behövt plugga till prov med nu ligger jag på gränsen till F på nästan alla prov och sänker mig mycket. Jag avskyr skolan och trivs inte alls där. Jag hade förut ett beroende av att snatta, röka och dricka alkohol men jag har nästan slutat helt med det nu eftersom jag åkte fast vid skattning och blev påkommen när jag drack. Jag tycker inte att någonting är kul längre. Förr brukade jag vilja göra saker hela tiden och jag hade alltid fullt upp med träningar osv. Nu vill jag bara vara hemma och kolla på film eller sova. Mitt självförtroende har sjunkit mycket på senaste tiden och jag har börjat tycka att jag är extremt ful. Sedan skär jag mig oxå och tänker mycket på döden men jag har aldrig vetat varför eftersom jag ej vet varför jag inte mår bra. Det har hänt ganska mycket dåligt i mitt liv men det har inte hänt något speciellt på ca ett halvår. Har aldrig varit en blödig person men har blivit det på senaste tiden. Detta låter som en depression om man läser om det på internet men jag har svårt att tänka mig själv i en depression så jag undrar om det kan vara något annat? Allt detta har hållt på i snart 5 månader.
Hedda

BUP svarar:
Hej!
Jag kan inte rakt av svara på din fråga om det är depression eller något annat som gör att du mår så dåligt. Det går inte att ställa diagnos så, samma symtom kan ha många olika orsaker. Vi skulle behöva träffas och prata mer för att förstå hur det är för just dig, jag skickar med text om hur depressionsbedömning går till på BUP.
Men, det som är viktigt är att du beskriver att du just nu mår väldigt dåligt. Du känner dig arg på alla, men mest på dig själv förstår jag det som, och är väldigt ledsen och trött. Du skriver att det förut hänt dig ganska mycket dåligt och även att du missbrukat. Men att du alltid tränat och haft lätt i skolan.
Jag undrar om det är så att det nu är mycket som "hunnit ifatt" dig av det som hänt förut, du har kanske undvikit att tänka på saker genom att missbruka och se till att göra saker hela tiden? Man behöva prata om saker som hänt som man kanske bara skjutit ifrån sig och gått vidare när de hände. De kan finnas kvar och påverka en och inte riktigt vara över.
Du skriver också att du aldrig varit en "blödig person" och det får mig att undra över om du kanske tycker att det är något dåligt att vara ledsen och eftertänksam och känslig, är det så? För det kan också vara något positivt, kanske det är en sida av dig som du inte velat kännas vid men som nu behöver tid. Det är också en värdefull egenskap att vara känslig och reflekterande, även om det kan vara plågsamt ibland.
Mitt råd till dig är att söka hjälp och tillsammans med någon fundera vidare över vad som hänt och händer dig. Jag vet inte hur du har det hemma, du skriver ingenting om syskon eller föräldrar och jag får intryck av att du är en person som försöker klara sig själv mycket, stämmer det? Om dina föräldrar kan vara till stöd så kan du be dem att ordna tid på BUP och gå dit tillsammans, jag känner dem ju inte men om det är så att de inte förstått hur ledsen du är så kanske de kan ge dig mer stöd om de förstår.
Du har också rätt att gå till BUP själv på ett bedömningssamtal och då kan ni gemensamt diskutera hur ni ska gå vidare. Även till ungdomsmottagning kan du gå själv. Du verkar vara en person med styrka och integritet som har kämpat på ensam. Men du är verkligen inte ensam om att känna så här och du kommer inte alltid att göra det. Om du vill chatta på nätet med andra ungdomar finns till exempel tjejzonen.se.
Ge dig själv möjligheten att ta hjälp för att komma vidare.