Hur känns en ångestattack?
hej!
Jag har blivit diagnostiserad/och fått veta att jag har depressions symptom. (fick göra en snabb utredning med att fylla i papper på samma dag som jag hade ett annat möte på bup) jag känner att jag är bara till besvär när det finns andra i familjen med diagnoser och som mår dåligt och just nu vill jag inte bo hemma.
vid en tid så var jag så pass underviktig att jag hotades med sondmatning och inskrivning och just nu känns det som ba "a men skriv in mig då!" typ. Asså jag orkar verkligen inte mer och jag vet inte hur jag ska göra? De på bup vet hur dåligt jag mår och sånt och dom vet att träning (dansen, fotbollen & innebandyn) ät allt jag lever för men nu när jag har träningsförbud har jag bara blivit mer deprimerad och allt känns bara fel!
det känns som "räcker det inte att jag hatar allt om mig själv redan?"
jag vet inte hur en ångest attack känns, det jag brukar känna är ett pirr i bröstkorgen och känner ibland hur hjärtat slår hårt och ibland fort, och ibland får jag sura uppstötningar men jag vet inte :/
vad ska man göra när man får en ångestattack?
// Emma
Emma

BUP svarar:
Hej Emma!
Av allt att döma har du en komplicerad familjesituation med kanske flera som har var sitt problem. Men du har också dina alldeles egna svårigheter som antagligen till en viss grad hänger ihop med omständigheterna hemma.
Du ställer bara en uttalad fråga, hur man ska göra om man får en ångestattack och om detta kan du läsa i länken jag bifogar nedan. Men jag vill stanna upp och säga lite mer saker till dig även om du inte direkt frågar.
Du har en kontakt på BUP. De verkar bedöma att din allmänna kondition inte håller för träning. Eftersom du tidigare åt så dåligt att man övervägde sondmatning antar jag att någon typ av ätstörning "spökar" där. Men jag håller med dig om att man behöver ta hänsyn till hur t ex. ett förbud av träning påverkar dig. Man kan vinna på att du förbrukar mindre energi men förlora på att du blir mer deprimerad och din ångest ökar. Att hitta rätta proportioner mellan träning och matintag, att göra kontrakt med din behandlare om detta kan var en bra lösning för detta dilemma.
Jag tycker att du ska ta upp frågan om ett sådant kontrakt med din behandlare. Att ni lägger upp ett bindande schema på vad och hur mycket du äter (och hur det kontrolleras) och i utbyte får du också ett schema hur mycket du får dansa och träna utan att riskera din hälsa. Kort sagt en förhandling med din behandlare föreslår jag. Det kan också vara en metod för att minska risken för ångestattacker.
Sedan tror jag att du och din behandlare behöver diskutera hur din familjesituation påverkar din psykiska hälsa. I vissa fall kan man överväga en tillfällig flytt från hemmet med socialtjänstens hjälp. Jag vet inte om det kan vara aktuellt i ditt fall men du kan i alla fall diskutera detta med din behandlare.
Till sist vill jag säga att det är jättesvårt när barn i en familj försöker ta hänsyn till de andra i familjen som också mår dåligt och  de väljer att stå tillbaka med sina behov just av hänsyn. Dina problem måste få plats och  måste lösas så gott det går utan att du känner att du är "bara till besvär". Det är inte själviskt att tänka på sig själv när man själv mår dåligt och behöver mycket hjälp. Det är en sund strävan efter hälsa och välbefinnande.