Var får man en diagnos
Hej BUP! Jag har mått ganska dåligt så länge jag minns. Under 2016 blev det ännu värre och jag har börjat skada mig själv osv. Jag har gjort lite tester på internet om man har både Bipolär Syndrom och Utmattningssyndrom. Jag undrar om det går att lita på dom eller om man måste gå till psykolog för att få reda på det. Jag har även märkt att jag har blivit ganska agresiv och lättretlig på sistone. Jag vet inte vem jag ska vända mig till för vill inte att mina föräldrar ska veta nåt och har ingen på skolan jag kan prata med.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag vill först svara direkt på din första fråga: nej, man kan inte lita på tester på nätet. Vi har skrivit många gånger på denna sida och det upprepar jag igen, tester på nätet är inte pålitliga. Grundproblemet med dessa låtsastester är att de kan leda helt fel. Det är nämligen så att samma symtombild kan förklaras av en rad olika orsaker som man aldrig kan ta reda på genom att bara kryssa för vissa svar. Därför behöver man träffa någon professionell person och ta - förutom symtomen - också en rad olika faktorer under uppväxten och livsomständigheter med i bedömningen, för att komma fram till en diagnos.
Det var alltså det ena. Det andra är att du själv skriver att du har mått ganska dåligt så länge du kan minnas. Det betyder att du behöver hjälp. Det betyder också att det är ännu viktigare att ta reda på hur och varför det har blivit så i ditt liv. Det finns säkert också anledning till att du inte vill att dina föräldrar ska veta om hur du mår och vilka svårigheter du har, dvs att du inte har förtroende för dem.
Du har flera alternativ att ta de första stegen och ta tag i dina svårigheter och dåliga mående. Du kan börja med att gå till ungdomsmottagningen i din hemkommun. Där kan ni börja nysta i vad du har för problem och få hjälp med lösningen. Det kan också hända att de hänvisar dig vidare, ni kan diskutera där vad som är bäst och vad som är nödvändigt i ditt fall.
Jag bifogar här också några skrifter vad som gäller på BUP om en ungdom själv ringer och inte vill koppla in föräldrarna. Du kan överväga även den information och vägledning som du läser där.
Huvudsaken är att du inte bara fortsätter och mår sämre, Det finns hjälp att få.