Har länge haft ett självskadebeteende
Hej under en lång period har jag haft självskadebeteende och även börjat ge upp och har ingen kraft kvar alls orkar inte med något längre har svårt att sova att gå i skolan jag är borta i mig själv och redan gått igenom en sån här period tidigare hur ska jag få hjälp?
e

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver att du har varit med om en sådan här period tidigare och i alla fall delvis kommit ur den men mår nu sämre. Jag förstår det som att du inte sökte hjälp då men vet inte om det stämmer? Det är inte ovanligt att självskadebeteende kan komma tillbaka och att man då behöver hjälp en omgång till.
Hur som så behöver du hjälp direkt nu, du ska inte behöva ta dig igenom det här själv. Vad som än ligger bakom ditt mående så ska det tas på allvar.
Det bästa du kan göra är att vända dig till dina föräldrar och berätta hur dåligt du mår och be dem hjälpa dig genom att ringa till BUP och ordna med besökstid. Ni kan då gå dit tillsammans och dina föräldrar får då också en möjlighet att stödja dig. Du skulle kunna visa det här brevet och mitt svar för dem om du tycker det är svårt att berätta.
Om du absolut inte vill eller vågar berätta för dina föräldrar så kan du antingen börja med att gå till skolsköterska eller till närmaste ungdomsmottagning. Du har också rätt att komma på åtminstone ett bedömningssamtal själv till BUP och sedan tillsammans diskutera hur ni kan gå vidare. På Tjejzonen, och Bris finns det också vuxna som man kan få chatta anonymt med vissa dagar och tider.
Ge inte upp, det låter som om du kämpat länge själv och behöver kraft av andra människor ett tag för att orka. Det kan komma perioder i ens liv när man behöver ta en dag i sänder och andra får stå för hopp tills man själv kan känna det igen.
För det finns bra hjälp att få.