Allt jag gör är att sova och gråta
Hej
Allt jag gör är att sova och gråta ungefär. Förr var jag tjejen alla kunde prata med , som alltid va på bästa humör, hade bra betyg och en massa bollar i luften. Men nu, nu orkar jag inget längre. Jag har slutat med alla mina fritidsintressen och orkar inte bry mig om skolan längre. Jag går dit ibland men de slutar alltid med att all energi tar slut efter halva dagen och jag får migrän. Jag börjar gråta för minsta lilla och jag är nästan aldrig glad längre. Ibland skär jag mig och då får jag ångest, äter en massa mat och sedan spyr jag. Efter det gråter jag bara mig själv till sömns.
Jag har två underbara vänner som försöker hjälpa. De finns för mig men jag kan inte ge något tillbaka. Jag orkar knappt bry mig om dom längre. Jag kan inte förstå hur de blev såhär, jag bryr mig inte om skolan, vänner eller familj längre. Allt jag vill är att sova , men hur mycket jag än sover blir jag inte pigg. Nu har det dessutom blivit svårt och komma upp ur sängen, duscha äta och så vidare.
Allt känns som en stor utmaning och energin finns verkligen inte kvar, Varje leende eller gnutta av energi är falsk. Jag är bara likgiltig och stänger in mig i en bubbla enligt mina föräldrar.
Jag gick från den glada tjejen med bra betyg och massa energi till tjejen som inte längre förstår varför hon lever. Vad ska jag göra?
Trött tjej

BUP svarar:
Hej!
Du berättar om en tuff situation och jag förstår att du sörjer över hur svårt det är nu och att det känns svårt att förstå skillnaden gentemot förut. Du är i en svacka du behöver stöd och hjälp i att ta dig ur. Att du tidigare var en välmående och omtyckt person som var kunnig i skolan och allt det där är en bra grund. Jag vet inte hur det varit för dig, men bland kör vi också på för länge med att försöka orka allt här i livet. En kris kan dock vara något vi kommer stärkta ur, utan att på något sätt försöka förhärliga den kämpiga sits du är i just nu.
På BUP träffar vi ungdomar som beskriver liknande saker som du och kan vara med och förstå mer av vad som behövs för att vända en negativ spiral. I ditt fall låter det angeläget att du får hjälp så fort som möjligt. Så ta kontakt med den BUP-mottagning som du tillhör. Det låter som att dina föräldrar är införstådda med hur du har det så be gärna dem om att ringa. Då bokas en tid så att ni får komma och prata om hur du mår och har det och vilken hjälp som kan tänkas vara bra. Det är tyvärr sällan så att BUP:s insatser vänder allt från en dag till en annan, men ring så snart som möjligt så att det arbete som behöver inledas kommer igång. Jag undrar också om du varit till en läkare för att kolla upp dig kroppsligen. Det rekommenderas alltid när man upplever en sådan energilöshet som du gör. Ibland hittar man t ex värden som är låga som kan hjälpas upp med medicinska åtgärder.
Det är också viktigt att lärarna känner till din situation och kan hjälpa till och anpassa skolarbetet. Det viktiga är i nuläget inte hur du presterar utan att det finns någon form av vardag för dig att ta dig ut till i en utsträckning som funkar just nu. När man mår dåligt är det lätt att ge efter för tröttheten och tappa de vardagsrutiner som bibehållande av faktiskt hjälper upp måendet. Att försöka äta och sova på bestämda tider, att klä på sig, duscha och komma ut är viktigt, även om det kan upplevas som mycket svårt och behövas mycket stöd ikring i nuläget. Det är sådant som du behöver fortsätta att kämpa med trots att det kan vara svårt att känna meningsfullheten i det just nu.
Visa gärna mitt svar för dina föräldrar så att de kan stötta dig i att ta tag i mina rekommendationer. När allt känns tungt kan det vara kämpigt att själv ta första steget.