Mina tvångstankar har kommit tillbaka
Hej Bup! Jag är 13 år och sen jag ungefär var 9 år så har jag haft tvångstankar. Det var inte så allvarligt i början men efter ett tag blev det mer och mer. Vi bestämde oss för att gå till bup och där fick jag hjälp. Och då blev allt bättre. Men nu efter två år så är det tillbaka igen. Min hjärna tänker att om jag tillexempel inte nuddar ett bord ett antal gånger så kommer något dåligt hända. Jag vet att inget kommer att hända men ändå så måste jag. Det kommer mest på kvällen, och jag kan inte somna på flera timmar. Varje kväll måste jag gå upp ur sängen och nudda massa saker i mitt rum innan jag kan lägga mig i sängen igen. Och folk tycker jag är sjukt konstig. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre, jag orkar inte ha det såhär. Hur ska jag söka hjälp? Ska jag gå tillbaka till bup igen?
E

BUP svarar:
Hej E!
Så kämpigt du har det med dina tvångstankar! Och så bra att du kunde få hjälp på BUP då du var nio år. Tyvärr är det vanligt att tvång återkommer efter en tid trots att den behandling man tidigare fått fungerat bra, precis som det varit för dig. Behandlingen behöver då upprepas igen.
Jag tycker absolut att du ska söka dig tillbaks till BUP igen. Om du inte redan gjort det, så berätta för dina föräldrar att du har det kämpigt och behöver hjälp igen och be dom ringa till BUP-mottagningen för att be om en tid där.
Lycka till!