Behöver hjälp men vet inte hur
hej bup det är så att jag i ungefär 1 och ett halvt år mått ganska dåligt. Jag har även ett självskadebeteende. Jag vet att jag behöver hjälp men jag vet inte hur? Jag vill inte berätta till mina föräldrar och jag hatar typ mina lärare. Jag har inte heller några kompisar jag kan berätta till.
Vad ska jag göra?
??

BUP svarar:
Hej!
Det bästa när man mår dåligt är att tala med någon om det. Man kan då få möjlighet att tänka kring svårigheterna på ett nytt sätt och hitta vägar att ta sig vidare.
Så vem skulle du kunna vända dig till? Skolkurator kan vara ett bra alternativ. Eller ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa till eller chatta med BRIS.
Men är det verkligen för svårt att tala med dina föräldrar? Om de vet mer om hur du mår kanske de också kan stödja dig? Det går att komma ut ur ett dåligt mående, men man kan behöva lite hjälp på vägen. Jag tycker du ska våga börja prata med någon.
Lycka till!