Har gått till BUP länge och mår inte bättre
Jag undrar vad man ska göra om man går till bup men de ändå inte kan hjälpa en. alla säger alltid om man mår dåligt ska man träffa psykolog och få behandling. jag gör det, jag har gått till bup i 1,5 år och mår inte bättre. dessutom känns det som att det är meningen att jag ska hitta på hur jag ska sluta va självmordsbenägen själv och att bup bara ska stå och titta på och träffa mig inland för att säga "okej jaha du vill dö fortfarande, då ses vi nästa vecka."
nu kommer ni säga att jag ska prata med mina behandlare och reda ut det här och att det visst går att få bra hjälp jag har bara inte hittat rätt grej än men det liksom är inte så. jag har pratat med dem och sagt hur jag känner. jag vet inte hur jag ska må bra, det är ju därför jag går dit men det känns som att de inte gör något alls. jag fattar att det inte är så enkelt att fixa någon som mår dåligt men samtidigt är det ju så att psykiatrin ska försöka hjälpa en och det känns verkligen inte som att jag blir hjälpt. jag blir bara runtskickad till olika personer som säger "jaha så du är deprimerad och vill dö, okej" och så fokuserar de istället på typ de mest irrelevanta sakerna någonsin som de av någon anledning tycker är viktigt att prata om fastän jag säger att det inte är det som är viktigt.
det känns som att ingen lyssnar på mig, som att behandlarna har förutsatta åsikter om hur man ska vara (en del säger dömande saker också), alla fokuserar på irrelevanta grejer FASTÄN jag säger att det är oviktigt, mina föräldrar får allt för mycket plats i min behandling liksom det handlar om mig och mitt mående men bup fokuserar på dem typ och de säger egentligen "jag önskar att mitt barn inte var psykiakt sjuk" och så tittar bup-personerna på mig och säger "det är inte så mycket begärt haha bara Lägg Fucking Av med att va psykiskt sjuk." ingen hjälper mig och jag orkar inte mer. jag vill må bättre men allt med bup suger så jävla mycket och jag orkar inte må såhär, jag orkar inte ta hand om mitt mående själv, jag orkar inte vara den som ska fixa mig, jag orkar inte ta hand om min bupsituation, jag orkar inte. det är liksom tillräckligt jobbigt att må som jag gör, men så läggs allt det här till.
jag vill bara dö. (men när jag säger det till bup hotar de med att skicka in mig till akuten där man träffar ännu fler bup-personer som säger att det är ens eget fel att man mår dåligt. eller så säger de bara "okej haha vi fattat att du vill dö hela tiden men nu ska vi prata om det här som inte spelar någon roll alls! :)")
dessutom fyller jag arton om nästan exakt ett år och det känns som att bup bara vill hålla mig i liv tills jag inte är deras ansvar längre så de kan säga att de gjorde allt de kunde men att jag inte var bra nog.
jag vet att det här låter jättetaskigt och negativt och som att jag inte samarbetar alls och som att jag inte kommunicerar. men jag tycker att jag gör allt jag kan för att få dem att förstå och för att samarbeta med dem men bup fuckar bara upp allt hela tiden och jag blir så trött. om de inte vet vad de ska göra med mig kan de väl säga det och försöka vara förstående och sen låta mig dö? jag vet inte vad jag ska göra. det känns som att det enda sättet för mig att slippa må såhär dåligt är att dö eftersom jag redan är hos psykiatrin och de inte gör något annat än att göra allt värre.
):<

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det var en fin beskrivning utifrån ditt perspektiv och det är ju det viktiga. Kanske har du rätt. De vet nog inte riktigt hur de ska göra för att du ska må bättre och inte vilja ta dit liv. Hur ska de kunna veta? Det måste ju vara något hos dig, inne i dig som förändras och hur ska de göra för att detta ska inträffa i dig? Du hoppas att de kommer på det för du vet inte själv.
Det har gått 1,5 år och du börjar misströsta. Det kan vara bra för dig att veta att det brukar ta sin tid innan man mår bättre om man mått mycket dåligt. Det är oftast ingen snabb och plötslig förändring -men den brukar komma lite sakta.
Men jag har några tankar som kanske kan vara av värde för dig? Du skriver en del om vad du inte vill de ska göra och en del om vad du önskar.
Så för att sammanfatta vill du: Bli lyssnad på och inte prata om irrelevanta saker och inte bli runtskickad till olika personer. Du vill inte höra  förutfattade meningar hur du ska vara. Sedan beskriver du något annat viktigt. Du säger att du orkar inte ta hand om ditt mående själv.
Hur skulle du vilja ändra den hjälp du nu får så den bättre passar dig utifrån vad du skriver?
Jag tycker det låter ungefär som att du skulle vilja träffa en person som lyssnar på dig och vad du säger. När du träffar den personen ska du känna att hen på  något sätt tar hand om hur du mår och avlastar dig så att du orkar fortsätta leva. Är det detta du tror skulle kunna hjälpa dig? Eller kanske kommer du på andra saker som du skulle vilja ändra på. Jag tror det är väldigt viktigt att du berättar vad du tror skulle kunna fungera för dig och vad som absolut inte fungerar. På det sättet kan du hjälpa dem bli bättre på att hjälpa dig. Du är en bra iakttagare  - utnyttja det!
Lycka till!