Känner inte ens mig själv
Jag tror jag har Schizofreni.
Jag ser inte grejer som Donnie gör i Donnie Darko, så tydliga är inte mina syner. Men ibland kan jag kolla på någon människa och helt plötsligt är allt förvridet och människan är inte människa längre och vill skada mig. Jag hör röster ibland. Som säger vad jag ska göra, och vad jag inte ska göra. Ibland är det inte så farligt, ibland värre. Jag är en ganska kontrollerad person. Samtidigt kan jag rycka ut i stora känsloutbrott utan någon speciell anledning. Jag vågar inte prata i telefon med någon, jag har en vän och känner mig obekväm i ca alla situationer. Jag är rädd att jag inte ens känner min familj längre. Jag känner inte ens mig själv. Jag är rädd, för detta börjar bli ganska jobbigt nu.
åh

BUP svarar:
Hej åh!
Jag måste erkänna att jag blev orolig när jag läste vad du har skrivit i ditt mejl. I alla fall är det mycket bra av dig att du gjorde det! Jag tycker att man ska ta dina upplevelser på allvar och jag kan tänka mig att de är riktigt skrämmande för dig. Du ska veta att det inte är helt sällsynt att man upplever saker konstigt men det betyder inte nödvändigtvis att det handlar om någon typ av sjukdom. Men sådana upplevelser är jättejobbiga, precis som du säger.
Har du berättat för dina föräldrar? Jag tycker det är det första du ska göra. Sedan tycker jag också att dina föräldrar ska ringa till BUP mottagningen som du tillhör och beskriva det du upplever, så som du har gjort i ditt mejl. Du måste få hjälp med detta rätt så snart.
Vänta inte, tala med dina föräldrar. Det finns god hjälp att få.