Slagen och kränkt av min pappa
Hej jag är en 15 årig tjej som blir slagen och kränkt av min pappa. Hela min familj är rädd för honom . Min mamma försöker skydda mig och mina små bröder så bra hon kan men då går pappa på henne. Jag älskar inte min pappa , jag ör bara rädd för honom och jah behöver hjälp! Vad aka jag göra ? Vad händer om jag bärettar föe någon ? Jag är rädd för att berätta men jag känner att antingen så tar jag mitt liv eller så försvinner han ut mitt liv. Jag klarar inte av detta mer och jag känner att de inte är värt och leva såhär !min mamma säger att hon vill ta sitt liv och min pappa slår mig !! Snälla hjälp mig , vad ska jag göra? Jag är rädd att om jag berättar för någon så kommer han bli Srg och att allt blir värre !

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det är bra att du skriver hit och undrar hur du ska göra. Det låter alldeles klart att du ska göra något. Både för dig själv, din mor och dina syskon.
Jag tror det är bra om du är så informerad som möjligt om dina hjälpmöjligheter och vad de innebär. Den instans som ska hjälpa dig, dina syskon och din mor är socialtjänsten där ni bor. De har en laglig skyldighet både att utreda missförhållanden och hjälpa barn och ungdomar som t ex blir slagna och kränkta i hemmet. Om det finns risk för att ni kan utsättas för någon fara i samband med att er situation blir känd, ska de skydda och hjälpa er.
Jag tycker att du ska ringa BRIS och prata med en kurator och du kan också ringa till den socialtjänst du tillhör och berätta om din hemsituation anonymt. Genom att prata med BRIS och socialtjänsten anonymt kommer du förstå väldigt bra hur du ska göra och vilken hjälp du/ni kan få.
Du kan också få klarhet hur de kan tänkas hantera dina farhågor att det kan bli värre om du berättar.
Bris har tel. 116 111 och du kan få information om socialtjänsten där du bor och en del andra frågor på hemsidan KollPåSoc.
Detta kanske låter omständligt och krångligt? Ett enklare sätt är kanske att du bara går till din skolkurator och berättar och ber hen hjälpa dig få kontakt med socialtjänsten.
Om du berättar att du blir slagen hemma är hen skyldig ta kontakt med socialtjänsten och berätta vidare vad du sagt till henne i detta fall. Gör det som känns bäst för dig. Det kan nog bara bli bättre.
Lycka till!