Måste föräldrarna få veta vad jag säger på BUP
Hej bup.
För det första så går jag hos er för mitt självskadat beteende.
Sista gången jag var där så frågade ni om jag hade gjort det och eftersom mamma var där så sa jag nej, och det trode ni. Min fråga är om jag kan ringa till min läkare och fråga om jag kan få någon tid hos hene utan att mina föräldrar ska få veta att jag har vatit där. I så fall kommer mina föräldrar få veta att jag har varit där och vad vi har pratat om ?
Emilia

BUP svarar:
Hej Emilia!
Du kan be att få tala med läkaren själv, men dina föräldrar måste få veta att du varit där. Men  läkaren och du kan tillsammans tala om vad du inte vill att dina föräldrar ska få veta och varför.
Men det är läkaren som måste bedöma vad hon ska berätta för dina föräldrar.
Det låter som du inte vill att de ska få veta att du fortfarande skär dig. Men varför vill du inte de ska veta det?
Är det för att de kan bli oroliga, arga eller ledsna? Reaktioner som du inte tror du orkar med?
Men sådant som är viktigt för dina föräldrar att känna till, så att du kan få ett bra stöd av dem,  behöver de få höra om. Den ni träffar på BUP kan tala med dina föräldrar om det och hjälpa dem att stödja dig på ett bra sätt.
Beskriv för läkaren varför du är tveksam till att dina föräldrar ska få veta och be henne hjälpa dig.
Försök - det kan bli bättre än du tror!