Hur kan man ta upp att man mår dåligt
Hej bup, jag undrar om ni skulle kunna skriva på något ställe här om hur man kan ta upp att man mår dåligt? Hur man ex kan berätta för läraren att man mår dåligt, skär sig själv, om man tror att man har ätstörning. Osv.
..

BUP svarar:
Hej!
Jag skriver som om det var du som behöver veta. Om man har ett problem som man vill prata om, tror jag det är lätt att man gör det svårare än det egentligen är.
Kanske en orsak kan vara att man känner sig ensam i hela världen med just det här problemet - att andra inte skall förstå. Eller att det skall hända saker man inte kan vara med och påverka.
Och det är klart att när man ber om hjälp så lämnar man över och delar bekymret med en annan människa, vilket förstås kan vara lite läskigt.
Men nu hur man gör för att berätta. Jag tror att man kan likna det lite med en tennismatch. Man servar bollen, den andre slår en retur, man slår tillbaks bollen och så vidare. Man kan aldrig riktigt veta exakt hur matchen och bollen skall gå.
Med det vill jag säga att det enda du behöver göra när du berättar är att tänka på hur du skall starta samtalet, alltså ”serven”.
Kanske du kan säga till din lärare: ”jag har något jag vill prata med dig om”. Då är samtalet igång. Jag gissar att din lärare i så fall svarar något i stil med:  ”jaha, vad vill du prata om” och så fortsätter det. Ofta blir det svårare när vi tänker på det jämfört med när vi verkligen gör det.
Så repa mod och starta samtalet!