Har aggressionsproblem
Hej jag är 15 (snart 16år) och jag har aggressionsproblem, jag är även deprimerad och har ångest men det kan jag hantera. Jag blir jättelätt irriterad det kan va att någon nuddade mig eller att jag bara tänkte lite fel, när jag väl är irriterad och något annat händer så blir jag rättare sagt förbannad. Det finns inget emellan irriterad eller förbannad, om det hade varit någon annan människa kanske de hade blivit arg, men jag blir så förbannad. Det händer mest att jag blir förbannad i skolan tex när någon pratar i klassrummet när jag försöker läsa eller något annat. När jag först blir irriterad så säger jag ju till den personen men om jag har sagt ett antal gånger blir jag så arg att jag knappt kan kontrollera mig. Jag har aldrig sagt det här till någon men när jag är jättearg så får jag typ blackouts, jag ser ur mitt perspektiv att jag slår och slår personerna som gör mig arg tills de blir medvetslösa, det värsta är att jag gillar det, det är så verkligt. Sen är det som jag vaknar ur en dröm och inser att jag har suttit och typ har stängt ner mig, efter så får jag en sån våg av ångest över mig och måste gå ut för jag är rädd att jag ska skada någon annan. Istället för att slå på någon annan så slår jag mig själv. Jag är rädd att någon dag är det inte en blackout utan riktigt jag vill inte skada någon.
Börjar jag bli galen?
// en rädd tjej
Handtvål01

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Nej, jag tror inte du håller på bli galen. Det låter mer som du blir skrämd av dina våldsfantasier som du ibland kan få när du blir irriterad och arg. Ångesten du får efteråt verkar handla om din rädsla att du skulle förlora kontrollen.
Känslor, fantasier och drömmar kan vi inte riktigt kontrollera. Det kan vi mycket bättre med våra handlingar och du verkar kunna kontrollera dina handlingar när du är arg. Du beskriver hur du säger till någon som stör dig flera gånger, innan du blir så arg att du känner att det blir svårt att kontrollera.
Men jag förstår att det ändå kan kännas obehagligt att du blir så arg över en sådan fråga som att du blir störd när du vill läsa. Varför blir du så arg? Kanske har det med att göra att du har ångest och är deprimerad? Att du helt enkelt inte alls mår bra nu.
Du skriver att du kan hantera det, men kanske är din lättväckta irritation ändå ett tecken på att du inte mår så bra och inte tål så mycket frustration som du annars skulle?
Om du tror det kan ligga något i det så tycker jag du skulle kunna prata med din skolkurator eller någon annan du tror du skulle kunna prata med om hur du mår.
Lycka till!