Delar man rum med andra om man är inlagd?
Jag tänker gå rakt på sak. Det senaste har jag haft kraftiga suicide känslor. Jag har "hört" "röster" som säger att allt skulle vara mycket bättre om jag bara dog. Jag har varit hos BUP och fått diagnoserna depression och ångest men har utvecklat en social ångest/fobi det senaste så jag undrar hur det blir om man skulle bli inlagd? Skulle man ha ett eget rum eller skulle man behöva dela med ett antal andra?
Natash

BUP svarar:
Hej!
Om du har dessa "röster" i ditt huvud måste du omedelbart återuppta kontakten med den BUP-mottagning som du tidigare haft behandling på. Du skriver inte hur gammal du är, men eftersom du har varit patient där kan du i alla fall ringa själv. Eller någon av dina föräldrar kan göra det. Det är viktigt att du eller den som ringer direkt säger vad det handlar om, så tydligt och klart som du skriver här.
Om du blir inlagd eller om du och din behandlare kommer fram till någon annan behandlingsform kan inte jag ta ställning till. Det bestämmer ni tillsammans.
Om man har eget rum vid läggning eller delar rum kan också variera i landet och jag vet inte var du bor. I Stockholm har patienterna eget rum och jag är övertygad om att man eftersträvar detta också på andra håll i landet. Denna fråga kan du också bäst få svar på av din behandlare när du kommer tillbaka till BUP.
I fall du känner att du direkt behöver hjälp så finns det akutmottagning på varje BUP. På nätet kan du gå in på självmordslinjen och tala med någon per telefon. Jag bifogar här också andra sidor på nätet som du kan kontakta även innan du får tid på BUP.