Vill ta mitt liv
Tänker ta mitt liv. Vet inte när, kind of wating for the moment. Jag undrar bara vad du tror skulle vara den bästa metoden. Jag tänker men kommer inte fram till vad som är bäst. Jag går redan till BUP. Varför tror alla att jag typ är tre år gammal och att jag ska sitta timme efter timme lyssnande på hur allt kommer att bli så fucking bra när det går över. När jag blir frisk. Jag fattar inte. Jag vill inte bli bättre.
Vem bryr sig egentligen om man är anonym

BUP svarar:
Hej,
Så ledsamt du skriver. Du vill ta ditt liv, och jag förstår det som att du mår så dåligt så det känns hopplöst att leva. Att gå till BUP känns meningslöst.
Det verkar som att din BUP-kontakt har gått i lås: din behandlare vill stärka dig i att man kan bli bättre och tänker att stöd och uppmuntran kommer att hjälpa dig. Du sitter och lyssnar.
Jag tror att det är viktigt att du är tydlig med vad du känner och vad som är viktigt för dig. Det vet man ofta inte, och det är då som kontakten med din behandlare blir så viktig. Hen är en person som kan hjälpa dig att förstå vad som gör dig så desperat så du inte ens vill leva längre. Och för att förstå så behöver man sätta ord på sina känslor. Och det är det som din behandlare kan hjälpa dig med.
Det betyder förstås att ni måste tala med varandra, det behöver bli ett utbyte mellan dig och behandlaren. Suddiga tankar …. försök att förstå … prova olika sätt att uppfatta saker …. suddigt igen … man måste vila och slippa tänka ett tag … prova igen … få förslag … säga nej till förslag … utebli … komma tillbaka … plötsligt förstå något av vad man känner … nya konstiga känslor … nya försök att prova … och så vidare. Gradvis förändras känslorna och det ledsna lättar.
Nu har jag beskrivit hur en behandlingsprocess kan gå till. Det betyder att din behandlare blir ditt ”bollplank”. Men du måste förstås kasta bollen först. För att vara extra tydlig: försök beskriva för din behandlare något av dina svåra känslor och tankar så att du så att du kan börja få hjälp att må bättre.
Nu har jag svarat vad jag tror skulle vara den bästa metoden. Kasta första bollen!