Rädd för allt hemskt i världen
Jag är rädd. Väldigt rädd. Det finns så hemska saker i världen. Behövs jag? Jag tror nog att jag kommer ta livet av mig nästa vecka. Jag har kontakt med bup sedan ett halv år. Ska jag säga det till dem? Eller inte? Blir jag inlagd då? Ibland är den tanken skön. Att någon bryr sig. Hjälp mig snälla ni
Lite förlorad

BUP svarar:
Hej1
Ja, det finns hemska saker i välden. Men, det finns också godhet och kärlek och omtanke och mod att kämpa för det som är gott i världen. Så alltså, ja du behövs!
Så du behöver berätta för din kontakt på BUP om dina självmordstankar. Jag kan inte säga om du behöver bli inlagd, det är något som du behöver diskutera med din behandlare. Och jag vill också säga att om du inte blir inlagd så är det inte ett tecken på att man bryr sig mindre. Man försöker alltid att hjälpa till på det sätt som man tror är bäst och att undvika inläggning om det inte är nödvändigt.
Så ge inte upp! Livet är värt att kämpa för, att du mår så här nu betyder inte att du kommer att göra det jämt. Ibland får man ta det dag för dag för att orka igenom svarta perioder.
Om du känner att du får akuta självmordstankar så kan man ringa till Självmordslinjen telnr 90101. Där kan man maila eller chatta dygnet runt. Så småningom vänder det, ge dig själv den möjligheten.