Är detta en depression?
"Är detta en depression?"
Jag mår inte bra och det har jag inte gjort på länge. Allt började med att jag ville gå ner i vikt, jag åt mindre och mina tankar landade på maten min kropp och min vikt. Sen började jag hoppa över måltider sen blev allt bara värre och värre. Jag trodde jag hade kontrol men jag tappade kontolen. Jag började må värre och värre för varje dag som gick. Jag kände mig misslyckad och värdelöss. Jag kände att jag inte förkännade att "leva" men allt blev värre. Jag började gå till kuratorn men hon hjälpte inte, jag sökte runt på google vad det var jag höll på med och så. Jag blev förvirrad allt med "Ätstörningar" "depression" snurrade runt i mitt huvud. Och nu efter 6 månader snart har det blivigt lite värre, Jag äter lite bättre iallafall men har gått ner väldigt mycke i vikt, men jag mår jätte dåligt. Jag vill inte dö men jag vkll inte leva heller. Jag kan inte tänka på framtiden jag ser snart en svart framtid. Allt blir snart svart för mig. Är detta en depression eller är det början på en depression?
Är detta en depression?

BUP svarar:
Hej!
Vad jobbigt det låter, och att du ser så mörkt på framtiden. Du ska veta att du inte är misslyckad och värdelös. Många hamnar i samma situation som du är i nu och det behövs proffshjälp. Det går att ta sig ut.
Jag kommer inte att kunna svara på din fråga, det är så mycket man behöver veta för att ställa en diagnos. Det låter som att dina svårigheter rör sig kring mat och depressivitet och det hänger ofta ihop. Kanske har du redan läst det, men jag bifogar hur vi beskriver dessa två tillstånd.
Du har redan haft kontakt med en kurator, jättebra. Men du tycker inte det hjälpte och jag föreslår att du tar kontakt med BUP i stället. Du skriver inte hur gammal du är, men generellt behöver föräldrarna medverka i kontakten, du kan läsa mer om detta i länkarna jag bifogar. Föreslår också att du tittar på Shedos hemsida, där möter du andra med liknande svårigheter.
Till sist vill jag säga något som du kanske inte tror på, men jag hoppas du kan lita på min erfarenhet: du tycker det ser mörkt ut nu men har lyckats börja äta bättre. Det säger mycket om din kapacitet att bemästra svårigheter. Du har också visat att du kan söka hjälp hos en annan person. Det är starkt av dig och jag har gott hopp om att du med rätt stöd får en ljusare framtid.
Lycka till!