Ibland mår jag OK ibland inte
Hej. Jag känner mig nedstämd väldigt ofta, får självmordstankar och skuldkänslor ofta också. Förra året var jag så nere att jag absolut inte ville prata eller ta kontakt med någon, hatade det mesta. Sen blev det svängigt, ibland mådde jag ok och ibland inte. Nu har jag även börjat tappa intresset för allt, även saker jag brukade gilla. Känner mig väldigt ensam men jag vill iallafall inte ta kontakt med människor o undviker det så mycket som möjligt. Jag är ganska osocial. Jag undrar om jag kan göra något åt hur jag mår?
Nobody

BUP svarar:
Hej!
Nedstämdhet, skuldkänslor och tankar om självmord går ofta hand i hand med varandra. Det är jättebra att du vill göra något åt dessa tunga känslor och inte bara passivt vänta på att det på något sätt går över. Fast det kan gå över, faktiskt, det gör det, och du skriver själv att det hände dig också. Det är en bra erfarenhet att det kan vara "svajigt", att känslorna kommer och går och förändras över tid. Jag vet inte hur gammal du är men sådana känslovågor är vanliga i tonåren. Det är dock inte mitt huvudsakliga budskap till dig.
Du har, förstår jag, vilja och energi att ta kontroll över ditt mående. Det är alldeles utmärkt. Jag bifogar här några kortare artiklar där du hittar tips vad du kan göra på egen hand. Du kan läsa där även våra tidigare svar på liknande frågor och tips för självhjälp där med. Du hittar där också tankar kring varför och hur det kan hjälpa om man pratar med någon. Läs det också!
Pratet behöver inte vara i ett personligt möte även om min erfarenhet är att det är det bästa. Vet du, då kan man reda ut även den frågan varför det är svårt med personliga möten. I alla fall, det finns möjlighet att chatta på nätet till ex på tjejzonen.se. Man kan få flera idéer på det sättet.
Jag vill tillägga att om du samlar mod till ett personligt samtal så är ungdomsmottagningen är ett bra ställe. Man förväntas inte att vara "social", man kan börja med att tala om hur svårt det är att tala och långsamt komma vidare med de problem som oroar dig.
Välj någon av dessa vägar!