Alltid rädd att kräkas
Hej, jag har fobi för kräks och magsjuka. Och jag tycker att det är jätte-jobbigt, för jag kan inte sova på nätterna, för jag är så rädd att jag ska kräkas när jag vaknar, jag kan inte sova hos kompisar, jag går till skolan och mår nästan illa för jag är så nervös att jag ska kräkas,och jag kan inte ens följa med kompisar till saker på helgerna, och göra saker jag vill och tycker om för jag är såå rädd.
Ibland i skolan eller på nätterna kan jag vakna och bli så rädd att jag skakar,kallsvettas och får panik! Jag tycker att det är jätte-pinsamt att prata om det här för jag tycker att det känns jättebarnsligt, men jag kan inte råför det.
Tilde

BUP svarar:
Hej Tilde!
Tack för ditt fina brev, du kan väldigt tydligt och bra beskriva hur det är att ha fobi. Just för dig är det kräk- och magsjuka men du vet nog att det finns olika former av fobier. Du har en besvärlig variant som påverkar vardagen mycket. De som har t.ex. ormfobi har det lite lättare – ormar är det ju inte så stor risk att träffa på i vardagslivet.
Du ska veta att fobier är vanliga både hos barn och ungdomar men faktiskt oftare hos dom som är äldre än du. Det finns mycket bra hjälp att få. Du kan också gå in på Snorkel och ta del av hur andra med olika ångesttillstånd har det och få tips på hur man kan hantera vissa situationer själv.
KBT (kognitiv beteendeterapi) har du kanske hört talas om och det är en behandling som fungerar utmärkt bra. Därför ska du tillsammans med dina föräldrar vända dig till BUP som kommer ta emot er tillsammans. Särskilt när man har en fobi som så tydligt påverkar vardagslivet så behöver dina närmaste veta vad det handlar om och hur dom kan vara till stöd för dig.
Tala med dina föräldrar, visa gärna mitt svar och kontakta BUP.
Lycka till!