Kunnat hantera att jag mått dåligt tills nu
Hallå där.
Jag har under de senaste åren inte mått bra och har sen länge tänkt på självmord och har skärt mig sen något år tillbaka. Jag har kunnat hantera det helt okej tills nu, när jag bara inte orkar.Grejen är att det kommer i vågor och ibland känner jag att jag är som vem som helst, men tanken på att jag helst vill ta självmord än att leva försvinner inte, oavsett hur glad jag är. Jag tycker inte att jag är "sjuk" på något sätt, och känner att jag bara skulle vara slöseri på tid om jag skulle prata med någon- vilket jag egentligen vill. Fick jag bestämma, skulle jag prata med någon själv utan att någon visste om det, men eftersom att jag anses som barn(är under 18) vet jag inte om föräldrar brukar vara inkopplade, om man går till er? Jag vill inte att mina ska få veta. Allt är bara förvirrande och jag vet inte vad som är på riktigt och vad som inte är. Jag vill bara bli okej.
~ CS

BUP svarar:
Hallå där, och jättebra att du skriver till oss.
Jag vill börja med att invända att det inte på något sätt skulle vara slöseri med tid för dig, eller för oss, om du skulle prata med någon. Jag uppfattar att det finns mycket glädje och kraft inom dig, men att det ibland blir väldigt tungt.
Det är inte konstigt att det pendlar, så kan det vara för många. Jag kan inte så här av ditt brev säga varför det blir så för dig, för det skulle jag behöva veta mer för att förstå.
Eftersom du är 16 år är det möjligt för dig att ha en egen kontakt, men vi på BUP vill ofta att föräldrarna ska finnas med på något sätt. Föräldrar vill ofta vara till hjälp, vilket blir svårt för dem om de inte vet hur deras barn mår. Det är också så att föräldrarna kanske gör en massa fel, t.ex klagar och ställer fel krav på ungdomen, för att de inte känner till hur man mår. Allt det där kan man få hjälp med.
Även om föräldrarna är med i kontakten på BUP, behöver de inte vara med i samtalen som du har med behandlaren. Det är viktigt att du får ett eget utrymme att beskriva dina tankar och känslor utan att dina föräldrar ska få veta allt.
Jag tycker att du ska försöka prata med dina föräldrar om hur du mår, så att ni tillsammans kan söka hjälp på en BUP-mottagning. Men, som sagt, du har också möjlighet att ta kontakt på egen hand. Det viktiga är att du får hjälp "att bli okej".