Hur ska jag våga berätta att jag ljugit så mycket?
Hej!
Jag blev inskriven hos BUP hösten 2015 för anorexi och utskriven i slutet av hösten 2016, men är inte frisk. Anledningen till att jag blev utskriven var att jag ljög mycket om hur jag mådde, hur länge jag har haft problem med ätandet och andra saker som hänt (vissa som inte har något med ätstörningar att göra över huvud taget). Nu känner jag att jag måste tillbaka till BUP för att det börjar bli dåligt igen och jag vill berätta allt som har hänt för min dåvarande psykolog som jag tyckte väldigt mycket om. Har dock inte hennes telefonnummer eller efternamn, vem ska jag vända mig till? Hur ska jag våga berätta för mina föräldrar att jag har ljugit så mycket?
C

BUP svarar:
Hej!
Den första frågan är hur du ska hitta den psykolog som du gick hos för ett år sedan och som du bara kan förnamnet på. Här är mitt förslag att ringa till mottagningen (på förstasidan här finns telefonnummer till BUP-mottagningarna) och säga att du gått hos "förnamnet" för ett år sedan och skulle vilja ha kontakt igen.
Men, om du pratat med dina föräldrar så kan de hjälpa dig att ta kontakt med BUP. För du kommer att behöva berätta för dem. Det är så att även om anorexia börjar med en önskan om att gå ned i vikt så blir det så småningom en sjukdom. Ofta gör man allt för att dölja hur svåra problem man har och det blir oerhört viktigt att inte låta andra veta hur mycket/hur lite man äter. Det är väldigt vanligt att man ljuger, det tillhör sjukdomen och jag tänker att det är en del i att bli frisk att våga sluta mörka och släppa lite kontroll. Och det är där du är nu.
Dina föräldrar kanske först blir ledsna och arga när du berättar, men för det mesta har de känt på sig att det är något som inte stämmer, att anorexin inte är över. Du ger dem en chans att hjälpa dig när du berättar hur du mår för dem. Det är något som de så småningom möjligen blir glada över och som kan föra er närmare. Jag känner inte dina föräldrar men kanske de kan ge dig mer hjälp än du kan tro om du ger dem en chans.
Du skulle kunna använda dig av att visa det här brevet och mitt svar om det skulle kännas lättare för dig. Så våga ta steget att låta dem hjälpa dig!