Glömmer allt
Hej, jag är tolv och jag har ett problem. Jag glömmer allt. Jag glömmer mappar i skolan, jag glömmer prov, mössor, kalendrar, som sagt allt. Det har fått mina föräldrar att bli arga på mig. Jag gör allt för att ingen ska ogilla mig, men jag gör alltid på något sätt fel. Jag gör alla runtom mig ledsna, och jag hatar mig själv. Jag orkar inte vara mig själv, jag är aldrig tillräckligt bra. Jag undergår en utredning för att sätta diagnoser på mig (t.ex. möjligen ADD). Jag orkar inte leva för att jag glömmer allt. Snälla, hjälp mig. Jag vill inte att alla ska hata mig.
Tacksam för svar.
AK

BUP svarar:
Hej AK!
Ååå, vad jobbigt!
Alla vet hur irriterande det kan vara när man har glömt något. Hur arg man blir på sig själv. Om andra dessutom blir arga så blir det ännu värre. Men det är viktigt att du inte klandrar dig själv. För det är inte ditt fel att du har svårt att hålla reda på saker och att folk blir arga. Du kämpar verkligen med det här.
Det låter i alla fall bra att de vuxna har tagit dina svårigheter på allvar och att du får en utredning. Sedan, när man förstår mera av vad som ligger bakom dina minnesproblem, så kan du också få hjälp att hantera dom. Det finns många ”verktyg” (minnesknep och hjälpmedel) att ta till för att inte glömma viktiga saker. Till exempel appar som kalendrar, tidsinställningar för olika aktiviteter, påminnelser med mera.
Om du får en diagnos så blir det förmodligen lättare för både dig och din familj att klara att du är glömsk. Och det blir lättare att dra gränsen för var du har svårigheterna och var du inte har svårigheter. Jag ser att du t.ex. kan uttrycka dig språkligt alldeles utmärkt med tydlighet och bra skrift. Men minnessvårigheter är svåra att hantera eftersom de i vissa situationer dyker upp och döljer sånt som du egentligen klarar alldeles utmärkt.
Även om svårigheterna inte ”räcker” för en diagnos så kommer man säkert förstå mer av vad som ligger bakom. ADD är en variant av ADHD, man brukar säga uppmärksamhetstörning utan hyperaktivitet. Är det vad du menar? Jag bifogar lite material som handlar om ADHD och ADD.
Så stå på dig, stå ut med att gå igenom utredningen. Ta dina föräldrar till hjälp att förklara att oavsett diagnos så behöver du hjälpinsatser för minnet.
Jag önskar dig all lycka till!