Kan man få en diagnos utan att ens förälder är där?
Hej!
Jag vill helst undvika att åka till BUP med mina föräldrar så jag undrar om man kan kontakta BUP utan att man har med sig en förälder och om ens föräldrar måste veta att man har varit där.
Kan man få en diagnos utan att ens förälder är där?
Kan man få medecin  för sin  diagnos eller måste föräldern hämta ut den?
Smile

BUP svarar:
Hej!
Du kan ta kontakt med BUP en (1) gång utan föräldrars vetskap men du kan inte vara säker på att de inte tar kontakt med dina föräldrar utifrån vad du berättar. Men vanligen behöver dina föräldrar veta om att du har en behandlingskontakt med BUP. Det beror dock på ålder och vad för slags problem det handlar om. Du kan läsa mer om detta i länkarna.
Svaret på din nästa fråga om diagnos har att göra med din förra fråga. Om du får gå på behandling på BUP utan vårdnadshavares(föräldrars) vetskap då behöver ju inte föräldrarna veta något om din diagnos.
Medicin till dig själv kan du hämta ut om du kan legitimera dig oavsett ålder.