Det är sjukt jobbigt att hata sig själv
Hej! Jag är en tjej som lider av många olika saker och har det otroligt jobbigt. Men inte nog med det har jag fått så mycket begränsningar med mitt utseende. Jag hatar mitt utseende och min kropp och kan knappt kolla mig i spegeln längre för då börjar jag gråta otroligt. Sen så har jag svårt att passa tider och att komma iväg till skolan överhuvudtaget för att jag mår så dåligt över mitt utseende. Jag hittar alltid små fel och kan inte förstå hur jag var på ett vis nöjd med  mitt utseende för ett år sen. Men jag har alltid skrivit listor flera gånger i veckan vad jag ska ändra på i mitt utseende. Vet inte om det kan vara pågrund av min delrission som det blivit såhär men jag orkar inte mer. Det känns som jag bara fått all skit i livet och det räcker att lida av grov ångest och allt annat. Och ja mycket tånoringar har det jobbigt med pubertet och allt som håller på att förändras men det här har blivit droppen till att snart ta livet. Det är sjukt jobbigt att hata sig själv och kunna va så elak mot sig själv. Orkar inte ha det såhär.
Rosen

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Du verkar ha det fruktansvärt besvärligt. Utseendet är ju så viktigt, speciellt i din ålder och du verkar vara väldigt upptagen med det. Om vi kunde prata med varandra skulle jag fråga dig vad du tycker är snyggt och vad du tror andra tycker är snyggt. Jag skulle fråga dig om du tror andra ser på dig likadant som du själv gör när du tittar på dig själv i spegeln. Jag skulle nog också prata om självhat och vad man kan göra för att inte hata sig själv.
Jag tror att du skulle må bättre om du gick och pratade med någon om din upptagenhet kring ditt utseende för när det nästan blir som ett tvång kan det vara svårt att bryta mönstret och tänka på något annat. Dessutom mår du ju ordentligt dåligt och din fixering blir ett hinder i din vardag som du beskriver. Jag antar att dina föräldrar förstår eller vet om att du har dessa bekymmer så det kanske inte är något problem för dem att hjälpa dig ta kontakt med BUP? Så försök göra något åt detta nu genom att ta kontakt med BUP. Om du tycker det är svårt prata med dina föräldrar tycker jag du ska ta hjälp av skolsyster eller din skopsykolog.
Jag tycker att det här är problem som du ska söka hjälp för så snart du kan. Det finns hjälp att få och du är inte ensam om att ha det så här tufft.
Lycka till!