Kan jag komma till er och prata om självmordstankar?
Hej BUP.
Jag är 16 år och började gymnasiet i höstas. Det har varit väldigt jobbigt för mig eftersom att jag känner att jag inte hittat min plats än och jag vet inte vilken linje jag vill gå. Dessutom känner jag att jag har väldigt svårt att komma in i sociala grupper. Jag har nyligen bytt skola igen och det är väldigt jobbigt det med även om jag är glad att jag bytte linje.
Under denna tid har jag utvecklat ett självskadebeetende. Jag känner att livet är jobbigt och hopplöst och mest av allt vill jag bara var hemma. Jag känner att jag ofta upplever starka ångestvågor. Jag har ofta självmordstankar. Jag vill inte prata med mina föräldrar om det eftersom att min mamma skulle bli förkrossad om hon visste hur jag mådde och pappa tror att jag överdriver och tycker att man ska vara stark.
Min fråga är helt enkelt om jag kan komma till er och prata om det? Det känns som att jag inte förtjänar det eftersom att andra har det värre. Jag undrar också om man kan se över medecinering mot ångest eller deppression eftersom att jag känner att jag behöver sådan hjälp i vardagen.
.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker du skriver, troligen insiktsfullt, om hur det kommer sig att du har det så jobbigt nu. Det är verkligen inte lätt att byta skolor och komma in i olika sociala grupperingar.
Att självskada sig och att stanna hemma från skolan kan vara olika sätt att hantera ångest och olust. Men inget av dem är i längden några bra sätt för, du blir inte av med din ångest.
Så vad ska du göra? Till att börja med brukar det bli bättre om man inte ger vika för ångesten utan ändå prövar att gå till skolan. Likaså brukar det också vara bra att inte själskada sig utan försöka distrahera sig på olika sätt när ångesten blir stark. Ångest är en känsla som i sig inte är farlig och den kommer och går. Försök stå ut med den ett tag så kommer den minska igen.
Naturligtvis kan du komma till BUP och prata om detta. Du förtjänar som alla andra att må bra. Det finns medicinering och andra behandlingsmetoder.
Men eftersom du är 16 år, självskadar dig och har självmordstankar är det troligast att BUP vill ha dina föräldrars medgivande för att behandla dig. Därför är det bra att du berättar för dem hur du mår och kanske dina farhågor på deras reaktion inte besannas. Du behöver inte ljuga och hålla masken och du ger dem chans att bli omhändertagande föräldrar igen.
Det finns oftast många fördelar. Lycka till!