Mina familjehemsföräldrar tror inte på mig
Hej jag är 15 år och mitt familjehem jag bor hos  tror inte på mig inte alls vet inte vad jag ska göra. Ingen tror på mig och ingen har häller gjort det... jag behöver hjÄlp men vågar inte riktigt. Va ska jag göra?
Denise

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag förstår att det är lätt att känna sig maktlös och utsatt om de som du bor hos i ett familjehem inte lyssnar och tror på dig. Vem ska du då vända dig till?
Kanske kan dina föräldrar, om du har kontakt, lyssna och hjälpa dig? Men eftersom du inte bor hos dem kanske deras möjligheter är begränsade. En person som det brukar gå att prata med om alla möjliga problem och bekymmer är skolkuratorn eller kanske skolsyster. Fördelen är att de har kontakt med dig i skolan och det är lätt att gå och prata med dem.
Annars ska du alltid kunna prata med din socialsekreterare. Alla som blir placerade i familjehem har en socialsekreterare som har ansvar för att placeringen fungerar på ett bra sätt  och hen ska du kunna prata med om hur du har det och speciellt om du av olika skäl inte har det bra som t ex att familjehemmet inte tror på dig. Du är ju placerad för att du ska få hjälp! Jag hoppas det finns en sådan person och att du pratat med hen. På länken KollPåSoc kan du hitta telefonnummer till den socialbyrå du tillhör. Ring dit och tala om vad du vill ha hjälp med och vem du vill prata med.
Det kanske låter krångligt och svårt? Så fall, tycker jag du ska ringa Bris Tel. 116 111 och berätta om ditt problem med ditt familjehem. Du kan ringa anonymt och troligen kan Bris, om du vill, även hjälpa dig med kontakten med socialtjänsten.
Det finns också något som heter Ivo.  Ivo betyder "Inspektionen för vård och omsorg" och är en myndighet som du kan kontakta om du inte har det bra och om du känner att din socialsekreterare inte lyssnar på dig. Ivo har en telefon linje de kallar  "Barn och Ungdomslinjen" Tel: 020-1200606.  Dit kan du ringa och få hjälp med dina svårigheter i familjehemmet.
Så det finns en del möjligheter för dig att förändra din situation. Lycka till!