Kan man fixa en utredning själv?
Jag skulle vilja göra en utreding för depression men ingen vuxen vet att jag mår dåligt och jag vill inte heller någon vuxen vet det just nu. Så min fråga är hur går en sådan utredning till och måste man ha hjälp av vuxen eller kan man fixa utredning själv?
Gurkan

BUP svarar:
Hej!
Jag antar att du vill utreda om du har en depression för att du mår dåligt, känner dig nedstämd och kanske också har mörka tankar om dig själv. Du har säkert anledning till att inte vilja att dina föräldrar ska få veta hur du mår. Det tyder på att du inte har någon bra relation till dina föräldrar, vilket i sig kan vara en del i din nedstämdhet.
Jag säger allt detta för jag tycker att du, med någon professionell persons hjälp, behöver reda ut  hur du hamnat där, hur man kan förstå det och vad du behöver för att må bättre. Detta är det viktigaste - inte diagnosen i sig.
Du förstår kanske redan så långt att det här med "att reda ut" betyder att man måste träffas och samtala, fundera kring olika omständigheter i ditt liv. Där ingår antagligen dina familjerelationer och relationer till olika andra, till exempel kompisar eller hur det går för dig i skolan och liknande.
Jag bifogar lite information om vad som gäller på BUP när en ungdom ringer och vill komma själv. Men vi på BUP brukar så småningom även vilja prata med föräldrarna - även om ungdomen kan få komma själv på samtal inledningsvis och kan ha samtal utan föräldrarnas närvaro.
Du kan också kontakta ungdomsmottagningen utan dina föräldrarnas vetskap.
Men om du nu inte under några som helst omständigheter vill prata personligen med någon vuxen kan du chatta på tjejzonen.se.
Men tänk efter: du behöver inte fortsätta ensam att försöka hitta svar på alla dina frågor och hitta lösningar på egen hand. Du kan börja med en chattkontakt anonymt.
Någon "utredning" av en eller annan diagnos blir det inte men det är väl möjligt att du hittar andra, nya tankebanor och förstår dig själv bättre på det sättet. Jag vill dock varna dig för att försöka ställa någon diagnos på dig själv med hjälp av olika test på nätet. De är inte pålitliga eller vetenskapliga.
Du är en mycket mer komplex person som ska förstås genom samtal - inte genom att kryssa för några färdigformulerade påståenden.