Pappa har slutat ta sina mediciner
Hej
Så jag skrev hit för ett tag sen om att jag var rädd för att få schizofreni för att min pappa o bror hade det osv osv. Är fortfarande orolig men det är väl ok men men. Nu handlar det int om att ja är orolig för mig själv utan för min pappa, han har slutat ta sina mediciner och har blivit konstig, tänkte först att den inte gjorde någonting men nu har han blivit konstig. Senaste gången han var psykotisl var för flera år sen och nu har den där psykosblicken kommit tillbaka. Inte lika grov som då men den finns där, dom som har sett en sån blick vet vad jag menar.
Ja är jätte orolig för det här nu för förra gången han var psykotisk blev han hotfull och våldsam och hotade att tända eld på mig och lägenheten. Han beter sig konstigt, han pratar hela tiden med sig själv och han har slutat gå till jobbet och ritat konstiga saker på väggen. Det är absolut inte lika illa som förut, men de är ändå tillräkligt, han gör mig rädd. Jag lämnar inte mitt rum, bara när jag går till skolan, vågar inte vara nära honom för jag är rädd att han ska få en massa utbrott. Så jag försökte smyga i honom medicin ändå, tryckte in en tablett i en köttbulle men han märkte det och blev jätte arg på mig och gick och slängde alla tabletter som fans kvar och sen gick och tog stryptag på mig och skrek att ja försöker förgifta honom.
Ja vill inte att han ska vara såhär, jag vill att han ska vara såhär men jag vet inte vad jag ska göra. Ja förstår ju att han har någon läkare eller så men ja vet inte vem det är eller var denna läkare finns, försöker hålla mig borta men jag vill ju ändå att han ska bli bra, men jag vet inte vad jag ska göra? Ska jag ringa polisen? Inte för att han var hotfull utan för att han ska få hjälp för jag kommer inte säga något om att han har gjort mig illa, då hamnar han bara på rättspsyk och ja blir hemlös. Men att han blir inlagd på vanligt psyk så att han får medciner och blir vanli igen eller vad ska jag göra?

BUP svarar:
Hej!
Jag vill inte försköna, det är en mycket allvarlig situation för dig och naturligtvis även för din pappa. Dessvärre inte heller så sällsynt. Vet du - det är ett återkommande problem att patienter som mår mycket bra när de tar sina mediciner tycker då att de inte längre behöver medicin alls. De känner inte längre att de behöver medicinerna. De tänker inte på att de mår bra tack vare medicinen i kroppen och det blir återigen stora problem när de slutar.
Du är en mycket omtänksam son som inte vill att pappa ska hamna på rättspsyk. Du vill bara att någon får honom att ta sina mediciner. Men samtidigt måste du tänka på din egen säkerhet - ja på ditt liv. Blir pappa helt psykotisk igen kan man inte veta vad han kan göra. Men det ligger förstås även i din pappas intresse att någon på något sätt ser till att han tar sin medicin. Han verkar inte ha någon insikt om sin sjukdoms natur. Och du måste få skydd först och främst - helst omgående.
Det verkar som att det inte finns en mamma för dig i närheten. Det tror jag för du skriver att du är rädd också för att bli "hemlös" om pappa hamnar på rättspsyk.
Även om min gissning stämmer undrar jag om det finns någon annan släkting eller vuxen i din närhet som kan stötta dig i att söka hjälp för dig och för pappa?
Jag är inte säker på att denna "någon annan vuxen" skulle kunna tala pappa till rätta, det är möjligt men inte så jättesannolikt. Snarare tänker jag på att du skulle kunna bo hos någon eller få stöd i ditt eget hem medan pappa eventuellt blir inlagd.
Hur som helst är det viktigaste att du får skydd, "hemlös" blir du inte. I yttersta fall kan du bli få ett tillfälligt boende medan pappa blir återställd på sjukhus.
Och nu måste jag säga det som är säkert svårast för dig. Du måste omgående tala med skolkuratorn eller skolsköterska eller på egen hand kontakta socialtjänsten (kollpasoc.se).
Ja, du måste berätta precis som det är, även om att pappa tog stryptag på dig. Bara för att han gjorde det betyder det inte att han blir dömd till rättspsykiatrisk vård.  När en patient blir våldsam och motsätter sig vård kan man bli tvångsintagen på vanlig psykiatrisk vård. Tvånget upphävs direkt när patienten accepterar att få vård. Det kan vara ganska kort tid, ibland bara timmar eller någon eller några dagar.
Alltså: Att ringa till polisen behöver du bara göra om du känner en omedelbar risk för att han skadar dig.
Men du måste omedelbart ta de kontakter jag skrev ovan. Du måste skyddas och på det sättet hjälper du även din pappa. Tänk om han skulle göra något mot dig när han inte vet vad han gör och sedan skulle leva hela sitt liv med den skulden!
En sak till. Jag avråder dig bestämt att försöka smyga in medicin i pappas mat eller dylikt. Du får inte göra något som han kan uppleva som provocerande. Det kan vara farligt!
Du kan visa mitt svar för dem du träffar när du söker hjälp. Om det underlättar.