Vill sluta skära mig
Hej. Jag behöver hjälp med att sluta skära mig. Jag vet inte riktigt varför jag gör det och kan inte sluta. Det skulle vara bra om jag hade kunna fått en diagnos eller nåt liknande, för vad jag har för problem

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och frågar! Och det är ännu viktigare att du bestämde dig för att sluta skada dig. Det gör att du kommer att kunna göra det. Men du behöver få hjälp.
Det är klokt av dig att du inser att du egentligen inte vet varför du gör som du gör. För det är en avgörande del i frågan - vad är det som du saknar i ditt liv, vad är det du skulle behöva för att må bra?
Att skära sig brukar vara ett sätt att komma ifrån svåra tankar och känslor. Men de svåra tankarna och känslorna fortsätter ändå plåga dig.
Min första fråga är om dina föräldrar vet något om hur du mår och om det är möjligt för dig att tala med någon av dem. Ofta tror barn och ungdomar att det är omöjligt, men sedan kan det visa sig att föräldrarna faktiskt vill hjälpa sina barn. I så fall kan någon av dina föräldrar ringa till BUP för att komma dit och få hjälp för dig.
Om det av någon anledning är för svårt för dig att tala med dina föräldrar, föreslår jag att du vänder dig till skolkuratorn eller skolsköterskan. Du behöver inte skämmas, det är ett välkänt problem för dem.
Kanske även en lärare som du har förtroende för kan stötta dig i din sunda avsikt att kunna sluta skada dig.
Det finns också en sida på nätet killfrågor.se där killar kan chatta om sina problem.
Jag lägger till svar på tidigare frågor om självskadebeteende och också om olika vägar att få hjälp. Läs och välj den väg som passar dig bäst.
Men tänk på att du inte behöver kämpa själv, det finns hjälp att få,