Måste ha någon att prata med
Om jag verkligen måste ha nån att prata med och mår jätte dåligt och har gjort under en längre tid...skär sig,sticker nålar i huden mm...nästan så man snart är påväg att hoppa men ens föräldrar vet inget och dom får inte veta heller vad ska man göra? Kan man komma till er utan att föräldrarna behöver vara inblandade?
TM

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du tänker att du behöver någon att prata med - det låter verkligen så. Att skada dig kan ge viss ångestlindring i stunden, men blir inget sätt som hjälper i längden.
Istället kan du få hjälp med att hantera det svåra på annat sätt. Att tänka på att hoppa kan vara ett sätt att tänka att det finns en utväg när allt känns svårt. Att tänka så är inte farligt i sig, men du ska inte behöva vara ensam med skrämmande eller hopplösa tankar. Att du får mer stöd så att du kan se ljusare på framtiden.
Till BUP har man rätt att komma för bedömning av vilken hjälp man behöver, utan vårdnadshavares vetskap. BUP har som generell hållning att föräldrar ska vara informerade och ta del av sitt barns behandling på BUP. Vi vet också att föräldrar inte alltid klarar av att vara stöttande på ett sätt som blir bra för barnet. Då kan socialtjänsten behöva hjälpa till att skydda barn och prata med föräldrarna.
Du skulle alltså kunna komma till BUP för ett samtal utan att prata med dina föräldrar. Frågan är hur det skulle bli för dig? Barn ska inte behöva hantera allt själva. Jag vet inte vad det är som gör att du inte vill prata med dina föräldrar. Är det för att du är orolig för hur de ska reagera? För att de är del av hur du mår eller för att det finns saker i er familj som de inte vill att du ska prata om?
Det finns olika vägar att få hjälp på. När man är 13 år tänker jag att det är viktigt att vuxna hjälper till. Och att föräldrar inte ska stå i vägen för hjälp.
Det brukar vara hjälpsamt att prata med skolkuratorn och förklara sitt problem. Att berätta hur du mår och att det känns svårt med dina föräldrar. Då kan du berätta mer än vad du gjort i ditt mejl hit och tillsammans tänka kring din situation.
Ett annat sätt är att ringa eller chatta med Bris. Där går det att vara anonym om man vill. Där arbetar kuratorer som kan lyssna och tänka med dig kring hur du kan göra med dina föräldrar.
Att fundera kring självmord är allvarligt, så det är viktigt att du fortsätter att ta hjälp. Du ska inte vara ensam med hur du mår just nu.
Det finns bra hjälp att få!