Svårt att hantera mitt humör
Hej! Jag har svårt att hantera mitt humör, jag blir arg väldigt lätt ovh ledsen väldigt lätt, jag har mått dåligt i ungefär ett år, jag har självmordstankar och har försökt ta självmord i somras men jag har inte vågat söka hjälp hos nån. Tack varmvatten jag inte kan styra över mig själv har jag nog förlorat en vän och hon har vänt vissa emot mig och jag vet inte hur jag ska orka längre min ångest gör att jag inte vill äta vet ingenting längre.

BUP svarar:
Hej!
Det är klart att du ska söka hjälp! Det är många som har det svårt med starka känslor som man blir överväldigad av, det ska du inte behöva hantera alldeles själv. Det är så lätt att man förstör för sig själv och säger saker man inte menar och det kan vara kämpigt att reparera.
Om man är ensam och inte kan prata med någon om det så brukar det också vara svårt att se lösningar och alternativa sätt, både för att hantera saker och för att reparera om man inte lyckats hejda sig.
Om man som du nu även får svårt att äta så gör det att man får ännu svårare med sin impulskontroll. Om du känner att det är ett akut läge och att du kan skada dig allvarligt, så tar BUP alltid emot akut.
Du kan också ringa telefonnummer: 90101 Självmordslinjen (man kan chatta med dem också).
Mitt råd är att söka till BUP. Jag vet inte hur gammal du är, om du kan tänka dig det så är det bästa om du kan prata med dina föräldrar och ni kan gå dit tillsammans.
Om du inte kan tänka dig att prata med dem så kan du söka själv och komma dit på ett första samtal så kan ni efter det gemensamt diskutera hur ni kan fortsätta.
Du skriver att du inte vågat söka hjälp hos någon. Om det fortfarande känns som ett för stort steg så kanske du kan börja med att chatta eller ringa, jag lägger till en artikel om olika möjligheter till hjälp på nätet. Då kanske du kan börja där.
Huvudsaken är att du inte går omkring ensam med din ångest - du behöver någon som kan visa dig andra möjligheter. För de finns.