Vet inte hur jag ska göra!
Hej, jag skickade in frågan 'Hur får jag hjälp?' för några dagar sedan och vet inte riktigt hur jag ska göra. eftersom kuratorn behandlade mig som han gjorde så litar jag INTE på någon inom samma yrkeskategori överhuvudtaget riktigt. det hjälper dessutom inte att prata för mig alls. sedan så skulle saker visst anmälas till social tjänsten och det skulle innebära att mina föräldrar skulle bli sjukt sura på mig som förra gången vi typ fick en anmälan från ovannämnda kuratorn och jag orkar inte med det. känns som att inget kommer bli bra och 'råkade' ta lite många piller igår kväll men inget större hände. kan inte ringa till bup för har ångest att prata med människor över telefon samt kan inte gå dit själv och orkar inte med hela situationen. har ingen att fråga om hjälp. jag vet inte längre vill bara ge upp.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är en svår sits du är i. Som jag förstår det så är du just nu arg och ledsen och vågar inte riktigt tro på att det finns någon hjälp att få för dig. Du vill inte ringa till någon för att det känns för svårt och du tycker inte att det hjälpt att prata med någon.
Men, om jag förstått dig rätt så har du träffat en kurator som det inte fungerar med. Det behöver inte betyda att det inte skulle gå att få bra hjälp av någon annan. Även om du är arg och besviken på honom, så tycker jag att det vore synd om du lät det hindra dig från att få den hjälp du så väl behöver.
Du är nu rädd för att dina föräldrar ska bli arga på dig och du har till och med tagit tabletter, vad jag förstår som ett rop på hjälp i en situation du känner att du varken vet ut eller in med längre.
Jag vet inte vad dina föräldrar skulle reagera på (jag vet ju inte vad du skrev hit förra gången) men är det inte möjligt att socialtjänsten skulle kunna hjälpa dig att prata med dina föräldrar? Om de inte förstår att du behöver deras stöd så kanske det blir en möjlighet för dem att förstå det.
Du har dåliga erfarenheter av hur det blev förra gången och jag känner ju inte dina föräldrar. Möjligtvis skulle du kunna gå in på kollpasoc.se och se om det är något du skulle kunna tänka dig att behöva hjälp med för egen del.
Kanske att det kan komma något gott av socialtjänstanmälan om det nu är så det blir.
Jag lägger till olika sätt att få hjälp på nätet om det är något som du kan tänka dig.