Klarar inte av livet längre
Hej BUP jag är en 11 årig hen som inte klarar av livet längre. Jag vill bara försvinna och dö fast jag vet inte varför... Jag tycker att jag är så ful fast vet inte varför.. får väldigt mycket ångest stress och tankar om detta. Jag blir extremt stressad och ledsen pga skolan och orden som sägs där ex bög lesbisk osv. De orden används till att trycka ner människor.. även om jag byter skola så kommer orden vara där ochså och jag vet inte vart jag ska tavägen. Har även börjat äta extremt lite och tränat mycket även börjat skada mig. Har även Aspergers syndrom som gör livet mycket svårare och hopplöst. Har flera gånger undrat vad som skulle hända om jag dog eller försvann..
Ingen

BUP svarar:
Hej!
Det kan vara ett hårt klimat i relationer till jämnåriga i skolan. I din ålder är många osäkra på hur man är, hur man ska vara, om man duger, vem man vill vara, om man gillar killar eller tjejer. Och många kan försöka hantera sin egen osäkerhet genom att visa sig hårda och trycka ner andra, utan att riktigt förstå hur illa man gör varandra.
Ditt brev ger intrycket att du känner dig ifrågasatt och nedvärderad av jämnåriga i skolan. Och att du som en reaktion på det börjat tänka negativa saker om dig själv och göra saker som skadar dig. I en sådan här situation är det lätt att tänka att man är fel och inte duger, fastän det inte är så.
När man har Aspergers syndrom kan det ibland också vara svårare att samspela med jämnåriga. Men hopplöst som du säger är det absolut inte!
Du behöver få tala med någon vuxen om hur du känner dig och hur det blir för dig i skolan. När man talar med någon annan om det som är svårt kan man börja se saker på nya sätt och inte längre bara tänka att man själv är dålig och fel.
Vet dina föräldrar om hur du känner dig? Om de vet så kan de kanske stödja dig.
Det kan också vara bra att tala med en professionell vuxen som skolkurator eller skolsköterska.
Försök! Det är inte hopplöst.