Hör och ser saker
Jag vet inte längre.
Jag vågar verkligen inte säga till mina föräldrar. De kommer inte ens tro mig, de kommer kalla mig uppmärksamhetssökande. Jag ser saker, jag hör saker. Jag har det dåligt socialt, jag är känslokall. Detta börjar gå överstyr men jag kan inte göra något. Jag kan bara sitta här. Eller kanske ta livet av mig. Vad är det för fel på mig? Vad är det för röster i mitt huvud? Varför är jag sjuk. Jag vill till bup och prata, men samtidigt inte. Jag villl bli frisk men jag är för stolt.
Jag vet allt nu.
i'll be waiting

BUP svarar:
Hej tjej 13 år!
Det var modigt att du skrev till oss. Du verkar vara rätt så bestämd på att du är "sjuk" för du ser och hör saker. Det är jag inte så säker på. Det förekommer faktiskt att man har sådana förnimmelser utan att det skulle betyda att man har en  psykisk sjukdom. Men det är ett problem för dig och du vill säkert förstå varför de kommer i ditt huvud.
Det är naturligtvis inte alls bra att du inte litar på att dina föräldrar skulle förstå dig. Du tror att de bara skulle vifta bort om du berättade för dem genom att säga att du bara vill få uppmärksamhet.
Jag vet inte om du har försökt att säga det till dem eller du bara misstänker deras reaktion. I första hand tycker jag du i alla fall ska ta upp (eller återigen ta upp) med dem att du har "röster i ditt huvud". Jag förstår det väl att din stolthet hindrar dig i att söka hjälp på BUP, men jag tycker att du definitivt behöver det. Vad tror du skulle hända om du visade ditt mejl och mitt svar till dina föräldrar?
Även om jag skrev att man inte nödvändigtvis är sjuk om man har det symtom du beskriver är det jätteviktigt att man får klarhet i vad som händer i ditt huvud och vad det är som orsakar det. Så länge du inte får en rimlig förklaring till det finns det faktiskt en risk att du bara mår sämre. Det är inte skamligt att vilja förstå sig själv. Även stolta människor har detta behov!
Jag tycker du ska göra ett försök till att få dina föräldrar att förstå vikten av att ni går till BUP.
Om det trots allt ändå inte funkar kan du ta kontakt med BRIS (Barnens Rätt i Samhället) och ringa till Barnens Hjälptelefon 116 111 för att få vidare hjälp av dem.
Lycka till!