Ångest över skolan och familjen
Jag har mått dåligt under en lång period. Jag tycker ingenting är kul längre. Jag undviker att gå ut, träffa vänner, träna osv. Jag gör inget av det jag tidigare tyckte var kul. Allt är dåligt och tråkigt.
Förutom det har jag grov ångest för skolan och familjen. Jag känner mig konstant stressad över skolan, t.o.m. när vi kan ha som minst plugg i skolan, och jag förstår bara inte varför. Jag är en väldigt emotionell människa men på sistone har det blivit "värre", jag gråter flera gånger om dagen. Vad ska jag göra?
Lk

BUP svarar:
Hej Lk
Eftersom ditt brev är kort har jag inte så mycket att gå på i mitt svar. Jag tror att det bästa du kan göra är att ta hjälp. Kanske både på både skolan och din Vårdcentral. I skolan önskar jag att du skulle få hjälp med att man tar hänsyn till att du går igenom en svår period och att man hjälper och stöttar dig på ett bra sätt.
Speciellt om man som du skriver inte tycker att något är roligt. Desto viktigare att du stöttas i att vara kvar på skolan.
Vårdcentralen borde kunna hjälpa dig med psykologisk behandling och kanske medicinsk sådan.
Hade du varit yngre än 18 år hade det varit BUP som varit rätt ställe att vända sig till.
Dröj inte med att söka hjälpa, du har redan haft tre svåra år.