Hur ska jag berätta om ärren för mamma?
Hej BUP! Jag har under några månader fått ett grövre självskadebeteende än jag haft sedan jag började för ca 2 år sedan. Jag har ärr efter djupa skärsår som jag aldrig kommer kunna dölja till sommaren. Jag vill såklart berätta för min mamma, men jag vet inte hur.
Jag har ångest som bara blir värre, jag kan inte ens sova hos mina vänner längre utan att få en panikattack. Så hur ska jag då kunna prata och visa extrema ärr på mina lår för min mamma?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Ofta börjar man skada sig för att man har ångest och inte vet vad man ska ta sig till. Tillfälligt kan det då kännas lättare men, som du beskriver att det blivit för dig, så blir det bara värre och man kan hamna i att skär sig mer och mer. En del beskriver att det blir som en drog som inte går att sluta med fast man så förtvivlat gärna vill. Och då behöver man hjälp. Du vill berätta för din mamma och det är så bra tänkt, hon kan också hjälpa dig att söka till BUP och ni kan då få hjälp att tillsammans kämpa med det här.
Mitt råd är att du visar ditt brev hit och mitt svar för mamma. Ta en tid på dagen när det är lite lugnt och säg att du verkligen behöver hennes hjälp med en sak. Du börjar med att räcka fram papperet och säga att du vill att hon ska läsa först och att ni ska prata sedan. Ibland blir föräldrar upprörda och ledsna eller arga direkt när de får veta, ibland har de haft på känn att det är något som är fel och blir lättade för att de får veta. Efter ett tag brukar de flesta föräldrar tycka att det är bra att de får veta så att de har en möjlighet att hjälpa sitt barn. Så, ge mamma lite tid om hon blir upprörd först. Jag vet inte hur det är med din pappa, du skriver ingenting om honom men annars kan man tänka på samma sätt med att berätta för honom.
Jag skickar med några artiklar om självskadebeteende och hur man söker till BUP så kan ni läsa tillsammans. På SHEDO, en sajt för de som självskadar kan du få mer information, stöd och tips.
Tveka inte, prata med mamma så fort du kan för det finns hjälp att få!