Könsutredning i Sundsvall?
Hej. Jag undrar om det finns chans att på något sätt att göra en könsutredning genom bup då jag bor i sundsvall och närmsta "mottagning" finns i umeå.
Liam

BUP svarar:
Hej!
Det stämmer att i Umeå finns det enda könsidentitetsteamet i Norrland. Det är bara ett sådant team som har kompetens att genomföra könsidentitetsutredningar och ställa diagnoser som innefattar könsdysfori. En sådan diagnos som ger möjlighet till könsbekräftande behandling. Det innebär förstås tyvärr fortfarande långa resor för många.
Man behöver oftast en remiss från en psykiatriker för att få komma till ett könsidentitetsteam. Några team tillåter också att andra vårdgivare skriver remiss. Jag kan inte svara på hur det är i Umeå utan jag rekommenderar dig att läsa mer på transformering.se som är RFSL Ungdoms sida där det finns mycket information. Jag rekommenderar dig också att ta kontakt med BUP i Sundsvall för att få hjälp och eventuell remiss. Ett annat sätt är att gå via en ungdomsmottagning och berätta vad du önskar hjälp med.