Allmän tomhet
Hej!
Jag har länge känt att jag inte har något att leva för, ingenting är roligt och jag känner mig bara allmänt tom. Jag är ledsen och trycker ner mig själv varje dag, det känns liksom som om ingen ens hade brytt sig om jag bara försvann. Jag orkar inte ha det såhär men det känns som om alla kommer säga att jag överdriver. Jag har inte så bra relation till mina föräldrar så jag vågar inte säga till dem att jag mår såhär. Jag vill söka hjälp men vet inte hur jag ska göra och dessutom så vågar jag inte gå själv, hur ska jag göra?
.......

BUP svarar:
Hej!
Man förstår verkligen av dina rader hur hemskt dåligt du mår. Även om du skriver kort uttrycker du dig så tydligt att man nästan kan ta på din ledsenhet. Tror det eller ej du är bra på att formulera dig och säga det väsentligaste.
En del av din ledsenhet kan jag gissa bottnar i din inte så bra relation till dina föräldrar. Men jag vet inte vilka du menar när du skriver att "alla" skulle säga att du "överdriver"om du berättade om dina känslor. Betyder det att du har försökt att tala med dina föräldrar men de har bara viftat bort dig? Eller har du av någon anledning inte vågat prova? I så fall rekommenderar jag dig att göra det, du kan bli positivt förvånad av deras svar på dina problem.
Det händer att ungdomar hamnar i en nedstämdhet som varar onödigt länge. Onödigt, för att de drar sig för att söka hjälp. Jag önskar att du inte gör det längre.
Förutom det som jag redan nämnde, en dåligt fungerande relation till föräldrarna, kan också andra saker ligga bakom den tomhetskänsla du beskriver. Kompisrelationer, kärleksbesvikelse, en så kallad "utvecklingskris" när man som tonåring tampas med livets stora frågor, med frågor kring sig själv, sitt eget värde och liknande.
Oavsett vad som ligger bakom din nedstämdhet är det bäst att så snart som möjligt tala med någon. Skolkurator, ungdomsmottagningen och även hjälp på nätet som jag bifogar här nedan är olika möjligheter. Det sistnämnda vill jag göra dig extra uppmärksam på för att du skriver att det är svårt för dig att "gå själv" för att få hjälp. Chattkontakt på nätet kan vara en bra inkörsport i så fall.
Tänk på att du inte alls är den enda ungdomen i landet som har sådana mörka känslor och tankar. Du kommer att bemötas med förståelse. Som sagt, vänta inte längre med att söka den hjälp som finns att få.