Jag blev inte frisk, bara normalviktig
Hej!
För lite mer än ett år sedan blev jag sjuk i anorexi och rasade i vikt. Jag tvingades ta en paus från skolan och blev inlagd på en ätstörningsklinik, men det funkade inte för mig där så jag fick börja på öppenvården istället. Det enda kravet var att jag skulle äta alla mina måltider och inte gå ner i vikt för då skulle jag bli inlagd igen.
Det gick "jättebra" och jag kom tillbaka till samma vikt som innan jag blev sjuk, men nu känner jag mig bara jättetjock och jag vill bara bli smal igen. Jag är fortfarande sjukskriven från skolan pga depression och ångest så jag är helt ensam hemma på dagarna = jag äter ingenting förutom middag när mamma och pappa är hemma. Jag har ramlat ner i samma mönster som för ett år sen och ljuger alltid om att jag har ätit när jag egentligen bara tränat och tränat hela dagen.
Grejen är att jag var ju aldrig frisk förut, jag var bara normalviktig. Alla tankar fanns ju kvar och allt jag ville var ju bara att gå ner mer och mer i vikt, men nu orkar jag inte stå emot längre och låter anorexian styra alla mina val och tankar.
Vad ska jag göra?? Jag har berättat för min terapeut att jag inte äter och att jag tränar varje dag, men jag har ännu inte vågat säga något till mamma och pappa. Jag är bara såååå rädd att de ska skicka mig till någon vidrig ätstörningsklinik igen och det vill jag verkligen inte! Jag vägrar bli tjock igen, jag vill bara vara smal och vara nöjd med mig själv och slippa gömma min kropp i stora tröjor.
Usch, allt känns så himla hopplöst och jag orkar verkligen inte mer. Jag vill bara vara frisk men det känns som att jag aldrig kommer bli det.
K

BUP svarar:
Hej!
Du har hamnat i samma mönster som för ett år sedan när du lyckades kämpa dig tillbaka till normalvikt. Som du säger, tankarna fanns kvar hela tiden och du har inte kommit ur din ångest och depression. Ofta börjar man minska på maten för att det är andra saker som är svåra, sedan tar anorexia liksom över och blir till det största problemet. Du lyckades med att tillföra din kropp näring förra gången och jag tror att du måste börja med det den här gången också. Men, sedan fortsätta och se om du kan få någon reda i vad det är som gör att du är så ledsen och känner sådan ångest.
Jag tänker att du visade stor styrka förra gången när du klarade att börja äta med hjälp av öppenvården. Det betyder att du kan göra det igen och att du kanske kan bryta mönstret lite tidigare denna gång. Om kroppen väl hamnar i svält så påverkar det tänkandet och det blir ännu tuffare att ta sig ur. Som jag förstår det har det inte gått så långt än denna gång och då behöver du  inte tillbaka till ätstörningsklinik.
Du är nu ambivalent och vill både bli frisk och samtidigt bli smalare. För mig låter det som om du behöver hjälp för att kunna stå emot anorexian. I det här läget är det för svårt att vara ensam med det. Och definitivt inte bra att vara ensam hela dagarna och träna och tänka på att bli smal.
Mitt råd är att ta terapeuten till hjälp och prata med mamma och pappa. Du kommer att behöva deras hjälp. Ni kan då tillsammans resonera om hur ni kan göra för att undvika att du ska bli inlagd.
Du kan klara dig igenom och ut på andra sidan, låt det inte gå längre!