Vad krävs för att bli inlagd?
Hej.
jag vill inte göra det här längre. Jag orkar inte längre. Jag vill inte ha det så här längre. Det tar faktist mycket energi. Vad krävs för att bli inlagd. Vill bli det så att jag kan bli bra så fort som möjligt
snälla se mig

BUP svarar:
Hej!
Förstår av ditt brev att du verkligen är trött och ledsen och behöver hjälp.
Du vill bli inlagd men det är inte så lätt att svara på vad som krävs för att bli det. Man försöker alltid att i första hand försöka hjälpa till genom samtal på öppenvårdsmottagning. Där försöker man att tillsammans med dig och kanske dina föräldrar ta reda på mer om hur du mår och vad du behöver för hjälp. Det är inte alltid som en inläggning medför det snabbaste tillfrisknandet.
Det är också lite olika beroende på var i landet man bor.
Jag vet inte om du redan går på BUP och känner att det inte räcker. Om du gör det så ta upp med din behandlare att du känner att du behöver mer stöd så kan ni tillsammans diskutera hur du kan få det.
Om du inte har någon kontakt alls med någon så behöver du börja någonstans och då har du flera vägar. Du kan gå till skolsköterska eller skolkurator, till närmaste Ungdomsmottagning eller till BUP. På BUP-mottagningen brukar man fråga om du kan komma tillsammans med dina föräldrar men du har rätt att komma på ett första samtal själv.
Hoppas att det här kan vara till någon hjälp även om det inte var ett klart svar på din fråga.