Har något på hjärtat
Jag känner att jag har något på hjärtat och skulle vilja prata av mig med någon. Jag har bra kompisar och familj men jag vågar inte prata med mamma eller pappa för jag vet inte hur jag ska formulera mig oh vad dom kommer säga. Och mina kompisar har själv egna problem och går till psykologer, så jag vill inte riktigt göra ännu mera problem för dom.
Jag tror jag har haft en ätstörning för ca ett halvårsedan. Jag gick ner X kg på 2månader och åt jättelite och supernyttigt. Jag tränade på som vanligt (nästan varje dag) och kände att det med mat tog över mitt liv. Jag googlade på hur man blir smal?, hur man får thig gap? osv. Det tog över mitt liv. Sedan började jag ta tag i mitt liv och äta mer när sommaren började. Jag fick jättemycket ångest och kände mig uppsvullen hela tiden. När skolan började igen fick jag typ ett "återfall" för jag skippade skollunchen (för jag var ju tjock), skippade ibland frukosten också och hamnade nästan i det gamla. Men sedan började jag äta bra igen. Jag får sånna dippar ibland då jag börjar banta och fasta. Jag märker resultat osv och blir typ peppad av det.
Nu efter julen och nyår då man äter mycket mådde jag ändå hyfsat bra men sedan kom det med nyårsmål och mitt mål var självklart att bli smal (igen). Jag har inte lyckats ännu men sattsar fortfarande på det och jag börjar nästan tänka som jag gjorde förut (att jag inte får äta osv). Jag har mycket på mitt hjärta och känner en stress över saker. Just nu äter jag bra men jag jämför hela tiden med vad andra äter och vill hela tiden äta mindre än dom men det går inte alltid eftersom jag älskar mat samtidigt. Jag känner att jag kan njuta av maten men kan också få riktigt mycket ångest ibland.
För ca ett år sedan vägde jag  XXkg och var 152cm, efter ca 2 månader vägde jag XXkg. Idag väger jag ca XXkg och är 155cm lång.
Tycker ni jag ska söka hjälp innan det kanske händer något farligare eller ska jag bara låta det vara?
Skulle verkligen vilja ha svar för jag vågar inte prata med mamma och pappa!
Anonym

BUP svarar:
Hej Anonym!
Tack för ditt brev. Du skriver att du har mycket på hjärtat och skulle vilja tala med någon. Du känner dig stressad över saker. Kan stressen höra ihop med dina matproblem?  Att du känner dig lugn när du går ner i vikt?
Du har inte vågat tala med dina föräldrar om hur du känner dig. Har de lagt märke till att du gått ner i vikt och att du i perioder ätit mindre?
Det vore bra om du kunde  börja tala med dina föräldrar om det som är svårt. De kan då få en chans att ge dig stöd.  Men som du själv är inne på kan det också vara bra att söka professionell hjälp  för att få tala om det du har på hjärtat och komma tillrätta med matproblemen.
Du kan vända dig till skolkurator eller ungdomsmottagningen. Om du inte är riktigt redo att prata "öga mot öga" med någon ännu, så finns det möjlighet att chatta med kloka "storasystrar" på Tjejzonen som har en särskild chatt just för tjejer som har problem med mat och vikt. Kolla in dem!
Lycka till och ta hjälp!