Jag känner mig nedstämd i princip dygnet runt
Hej,
jag är en tjej på 16 somrar. Jag är känt mig väldigt nedstämd och deprimerad under en väldigt lång period. Har självmordstankar och har vid flera tillfällen tänkt ta mitt liv.
Men även om jag känner mig nedstämd i princip dygnet runt, så ofta så att många trott att det är en del av min personlighet, så har jag tillfällen när jag känner att jag kan klara vad som helst. Jag tar mig ann omöjligt många projekt och mår sedan sämre efteråt när jag inte klarar av dem.
Jag känner att jag inte har orken med livet eller vardagen. Mitt skolarbete och mina relationer med familj och vänner blir drabbade. Vill ha hjälp men kan inte berätta för mina föräldrar då ämnet är ganska tabulagt. Vet inte vad jag ska göra. Håller på att ge upp
Sara

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag håller med dig. Har du varit mått så dåligt under så lång tid ska du söka hjälp. Du skriver att ditt skolarbete, din familj och vänner blir drabbade och jag tänker, att du själv är den som är mest drabbad. Just därför tycker jag du ska försöka prata med dina föräldrar om att du mår dåligt och behöver någon att prata med om detta. För det blir lättare för dig att få bra hjälp och det är bra om din familj förstår hur du mår så att de kan stötta dig på ett  bra och hjälpande sätt.
Du skriver att ämnet är tabu. Vilket ämne? Att ta stöd och hjälp av varandra? Men om det känns omöjligt kanske du ändå kan ta kontakt med din skolkurator? Ditt skolarbete blir lidande och kanske kan hen hjälpa?
Du kan också pröva ta kontakt med en ungdomsmottagning. De kan vilja ta kontakt med dina föräldrar men det kan du ta upp med dem i vilka situationer de skulle göra det. Bra att veta.
Slutligen kan du chatta på Tjejzonen. Där kan du få stöd och hjälp på olika sätt kanske också hur du ska ska kunna ta upp saken med dina föräldrar även om det är tabu. Det finns starka skäl för dig att bryta detta tabu!
Ge inte upp utan pröva visa att du mår dåligt. Kanske kan du passa på en dag när du känner att du klarar vad som helst!?
Lycka till!