Kan aldrig koppla av i huvudet
Kan aldrig koppla av i huvudet.
Hej, jag klara inte av det längre, vart jag än är så känns jag dömd, jag känner mig dålig, och att allt jag gör o säger är fel. Tankarna går runt i huvudet 24/7 och jag bråkar med mina förlädrar hela tiden. Jag har svårt och sova, blir lätt irriterad och sårad, och jag vet inte vad jag ska göra. Jag gillar inte och göra någonting, allt känns jobbigt.. fast jag egentligen vet att jag själv vill göra saker så säger jag nej, jag kan inte hjälpa det. Jag är alltid nervös o säga fel, eller låta fel runt kompisar och med allt det här blir det så jobbigt, vad kan jag göra?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du hör av dig när du inte mår bra och funderar över vad du behöver. Många går alldeles för länge utan att ta stöd i svåra situationer. Du har flera saker som oroar dig och som du inte vet hur du ska hantera. Jag ska förklara lite mer om hur jag tänker kring dessa.
Det låter som att din syn på dig själv drabbas av jobbiga saker som händer. Att du hamnar i en känsla av att misslyckas i och med bråken med dina föräldrar och har en ständig osäkerhet tillsammans med kompisar. Vad handlar den nervositeten om?
Du är inte ensam om att kämpa med att förstå dig själv och veta hur du vill vara. Det är många tonåringar som kan känna igen sig i din beskrivning av att det känns som att allt blir fel. Med det vill jag säga att du inte ska vara för hård mot dig själv. Samtidigt låter det som att du hamnat i ett negativt mönster som du själv uppmärksammat så klokt, att du säger nej till saker du egentligen skulle vilja. Det leder ju till färre positiva upplevelser som du egentligen kanske skulle kunna hämta kraft ifrån. Är det i relationen till dina föräldrar som du lätt hamnar i att säga nej till saker de föreslår? Jag tänker att det kan handla om att du är i en ålder när du behöver lite mer avstånd från dem för att göra mer saker på egen hand och att det inte är ovanligt att det inte går helt problemfritt. Där kan föräldrar behöva vara med och tänka på vad de hamnar i med sin tonåring och att man tillsammans behöver hitta lite nya sätt att vara tillsammans på. Har ni kunnat prata något om hur du mår och hur ni har det?
En viktig sak är hur du ska kunna få en paus i allt grubblande. Det är viktigt med återhämtning, att inte hela tiden vara i problemlösningsläge mentalt. Finns det något du kan göra för att koppla av och som inte ger nya bekymmer? Jag tänker på att träna, spela dataspel, läsa, lyssna på podd och promenera eller liknande.
Jag tror att du skulle kunna känna dig hjälpt av en samtalskontakt. På en ungdomsmottagning kan man gå några gånger och prata om sin situation. Då skulle du kunna berätta på liknande sätt som du gjort i ditt brev hit och tillsammans reda i hur du har det och hur du kan få det bättre. Om det känns som ett stort steg kan du höra av dig till Killfrågor. Det är en chatt på nätet där man anonymt kan prata om hur man har det. Det kan vara ett sätt att öva sig i att prata om sig själv och förstå mer av vad som behövs,
Sömn är en viktig grund för välmående. Sover vi dåligt påverkas humöret lätt negativt. Irritabilitet och minskad ork gör vardagen kämpigare. Jag bifogar en text om sömnproblem och saker man kan göra för att öka möjligheterna till god sömn. Det är ett sätt för dig att försöka få till en förändring som kan ge positiva effekter.
Ta hand om dig!