Mamma skriker och hotar
Hej! Om jag som barn känner att jag inte är trygg hemma för att mamma skriker och hotar. Jag "lider" dessutom av depression och panikångest. Jag orkar inte länge till, Hur gör jag? Hon skriker varje dag och 6/10 gånger hotar hon med att slå mig. Jag har försökt berätta för social (Hade kontakt med dom förut) men jag vågar lixom inte berätta hur det igentligen är. Jag är rädd att dom inte ska lita på mig som förut. Snälla vad ska jag göra?
Anonym tjej

BUP svarar:
Hej!
Du behöver absolut hjälp! Du ska kunna känna dig trygg hemma. Även mamma behöver nog hjälp, men det måste hon så småningom inse och vilja ha själv.
Det är socialtjänsten som kan ge bästa hjälpen när man har det svårt hemma. Du har haft kontakt med dem förut och det bästa vore om du nu kunde ta kontakt med samma personer. Om jag förstår dig rätt har du inte vågat berätta riktigt hur svårt ni har det hemma förut - stämmer det? Och att du är orolig för att de inte ska lita på vad du berättar nu för att du inte sagt något förut.
Det är i så fall ganska vanligt att det tar ett tag för många barn/ungdomar att våga lita på vuxna utanför familjen tillräckligt för att våga berätta. Särskilt om saker som kan göra att man tycker att man avslöjar saker om sina föräldrar. Det borde inte vara ett skäl till att de inte skulle lita på det du säger nu.
Jag vet inte om du får någon behandling för depression och panikångest. Det är i så fall till BUP som du kan vända dig direkt och få hjälp.
Du har rätt att komma på ett bedömningssamtal själv och ju äldre man är desto mer hänsyn tas till om man vill att ens föräldrar ska vara med i behandlingen. Jag lägger till artiklar.
Om du tycker att det är svårt att själv kontakta socialtjänsten skulle du kunna börja med att ringa BRIS, tel 116111som ger stöd på nätet till unga som mår dåligt. Man kan ringa, mejla eller chatta anonymt.
Där finns det kuratorer som du kan diskutera med om hur du ska göra och tänka gällande din  kontakt med socialtjänsten. Då kan du anonymt berätta lite mer och kanske få hjälp att lägga upp en plan för hur du ska gå tillväga.
Gör det direkt, du ska inte behöva ha det så oroligt!